Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo
W książce omówiono ogólne, systemowe zasady prawa administracyjnego, ich charakter i znaczenie, a także konstrukcję nadużycia prawa. Monografia uwzględnia dokonane ostatnio zmiany dotyczące m.in. prawa administracji skarbowej, oświatowego, ochrony środowiska, budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego. Rozważaniom poddano m.in. zasady ustrojowe, zasady materialnego prawa administracyjnego oraz zasady proceduralne w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. W opracowaniu przedstawiono m.in.:
konstrukcję nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego,
zagadnienie zaufania do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego,
zasadę sprawności, zespolenia i hierarchiczności,
instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów,
ideę dobrej administracji,
zasadę ochrony godności człowieka i dobra człowieka,
zasady prawa żywnościowego,
zasadę wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej,
zasadę powszechnej ochrony zabytków,
zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
zasadę trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej,
anonimizację orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego.
Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla przedstawicieli nauki prawa, pracowników administracji publicznej, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów i doktorantów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8124-399-5
- ISBN druku: 978-83-8107-768-2
- EAN: 9788381243995
- Liczba stron: 828
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów ................................................................................................................. 19 CZĘŚĆ I. ZASADY PRAWA – ZAGADNIENIA OGÓLNE Małgorzata Stahl Zasady w prawie administracyjnym – zagadnienia ogólne ..................................... 25 Zofia Duniewska Z refleksji nad pojęciem i charakterem zasad prawa ................................................ 32 Eliza Komierzyńska-Orlińska Charakter i rola (znaczenie) zasad prawa administracyjnego ................................ 45 Marcin Kamiński Normy-zasady prawa administracyjnego i ich konkretyzacja ................................ 59 1. Normy-reguły i normy-zasady w ogólnej teorii prawa ................................ 59 2. Normy-zasady prawa administracyjnego i ich cechy charakterystyczne ..................... 62 3. Zagadnienie konkretyzacji norm-zasad prawa administracyjnego ............................ 66 4. Uwagi końcowe .................................................................................................. 70 Piotr Ruczkowski Zasada nadrzędności prawa międzynarodowego nad prawem krajowym w systemie zasad prawa administracyjnego ............................................................... 72 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 72 2. Zagadnienia szczegółowe .................................................................................. 76 3. Konkluzje ............................................................................................................ 82 Jerzy Parchomiuk Konstrukcja nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego ...................... 84 1. Wprowadzenie – uwagi metodologiczne i terminologiczne ....................... 84 2. Nadużycie prawa a zasada demokratycznego państwa prawnego .............. 86 3. Nadużycie prawa a zasada praworządności ................................................... 87 4. Nadużycie prawa a zasada pewności prawa ................................................... 91 5. Nadużycie prawa a zasada harmonizowania interesu publicznegoi interesu jednostki ................. 93 6. Nadużycie prawa a zasada proporcjonalności ............................................... 94 7. Zasada równości i sprawiedliwości ................................................................. 96 8. Zasada ochrony zaufania .................................................................................. 98 9. Podsumowanie ...................................................................................................101 Krystian Ziemski Weryfikacja zasad prawa administracyjnego .............................................................103 Matej Horvat, Mária Srebalová, Mária Havelková Principles of Administrative Penalty in the Statutory Law of the Slovak Republic .......................118 1. Administrative penalty legislation in the Slovak Republic .......................... 118 1.2. Concept of the terms „criminal charge” and „criminal nature” ........120 1.3. Nature of the administrative offences in the Slovak Republic ...........121 1.4. Criminal principles in the administrative punishment ......................122 2. Case-law of courts on the criminal principles in the administrative punishment ..................123 2.1. Criminal nature of the administrative offences ...................................123 2.2. Judicial review (full jurisdiction, rule of law – separation of powers) ...........................124 2.3. Ne bis in idem ............................................................................................126 2.4. Presumption of innocence and in dubio pro reo ................................. 127 2.5. Nemo tenetur se ipso accusare .................................................................128 3. Principles of the administrative punishment in the legislation of the Slovak Republic .......................................................................................128 3.1. Principle nullum crimen/nulla poena sine lege .....................................129 3.2. Principle ne bis in idem ........................................................................... 131 3.3. Right to appeal ..........................................................................................132 4. Conclusions ........................................................................................................134 Bibliography ...............................................................................................................134 CZĘŚĆ II. ZASADY W PRAWIE USTROJOWYM Iwona Niżnik-Dobosz Zasady ustroju polskiej administracji publicznej ..................................................... 139 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 139 1.1. Pojęcie i klasyfikacja zasad ......................................................................139 1.2. Zasady ustrojowe ......................................................................................140 2. Zasady ustroju (ustrojowe) administracji publicznej wobec zasad ustroju politycznego oraz zasad technicznych .............................................. 141 3. Ograniczenia zasad ustroju administracji przez przedmiotowe wyodrębnianie ustrojowego prawa administracyjnego ................................142 3.1. Przedmiotowe ujęcie ustrojowego prawa administracyjnego ............142 3.2. Opisowe zasady ustrojowego prawa administracyjnego .................... 142 4. Prawne zasady ustroju a prawne zasady organizacji administracji publicznej .....................143 5. Prawne zasady ustroju administracji publicznej ...........................................144 5.1. Forma państwa, ustrój terytorialno-prawny ........................................ 144 5.2. Zasady ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji RP a zasady ustroju administracji publicznej – typu zasad ustroju państwa ................................................................. 145 5.3. Zasady ustroju administracji publicznej stanowiące rozwinięcie zasad ustroju administracji typu zasada ustroju państwa .................. 149 5.4. Prawne zasady organizacji administracji publicznej ...........................151 6. Podsumowanie ...................................................................................................154 Michał Kasiński Zaufanie do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego ........................................................................................................................... 156 Łukasz Buczkowski Instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów ..... 165 Ewa Olejniczak-Szałowska O zasadzie sprawności działania administracji – uwagi na tle koncepcji prakseologicznych ocen i dyrektyw Tadeusza Kotarbińskiego .............................. 185 1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................185 2. Pojęcie i cechy działania sprawnego w ujęciu prakseologicznym ...............187 3. Prakseologiczne dyrektywy (wytyczne) działania sprawnego .....................190 4. Uwagi końcowe ..................................................................................................193 Rafał Budzisz Zasada sprawności w działaniu organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego .............195 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 195 2. Zasada sprawności .............................................................................................196 3. Płaszczyzny działania organów stanowiących samorządu terytorialnego ..................................... 197 4. Czynniki wpływające na sprawność działania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ...............................................................198 5. Kolizja zasad .......................................................................................................202 6. Podsumowanie ...................................................................................................203 Agnieszka Żywicka Aktualny model struktur administracji niezespolonej a zasada sprawności i efektywności działań administracji publicznej w gospodarce ..............................205 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 205 2. Pojęcie sprawności działań administracji publicznej ................................... 206 3. Istota niezespolenia administracji publicznej – uwarunkowania prakseologiczne ........................207 4. Organy niezespolonej administracji rządowej i ich prawne determinanty ..................................... 209 5. Powiązania prawne między rządową administracją zespoloną i niezespoloną w kontekście sprawności ........................................................ 211 6. Podział administracyjny kraju a sprawność działań administracji niezespolonej .........................213 7. Podsumowanie ...................................................................................................215 Anna Gross Zasady konsultacji społecznych w prawie administracyjnym ................................ 217 Michał Ulasiewicz Zasada jawności administracyjnej w jednostkach samorządu terytorialnego .... 228 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 228 2. Jawność obrad organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego .................................. 230 3. Dostęp do dokumentów ................................................................................... 234 4. Jawność finansów samorządu terytorialnego ................................................ 237 5. Jawność oświadczeń majątkowych składanych przez funkcjonariuszy samorządowych ................. 239 6. Uwagi końcowe ..................................................................................................241 Mateusz Karciarz Zasada jawności w działalności organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego ..........242 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 242 2. Normatywne podstawy zasady jawności ........................................................243 3. Jawność działalności organów jednostek samorządu terytorialnego ......... 246 4. Jawność posiedzeń organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ......................... 247 5. Pozostały zakres przedmiotowy zasady jawności ..........................................250 6. Ograniczenia jawności ...................................................................................... 251 7. Podsumowanie ...................................................................................................254 Dominik Kościuk Zasada informowania w kontekście prawa administracji elektronicznej ............ 255 1. Wstęp ...................................................................................................................255 2. Istota zasady informowania ............................................................................. 256 3. Pojęcie prawa administracji elektronicznej ....................................................262 4. Wybrane regulacje normatywne wzmacniające zasadę informowania w prawie e-administracji ......... 262 5. Zakończenie ........................................................................................................266 Konrad Kędzierski Hierarchiczność jako podstawowa zasada organizacji w Policji ............................267 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 267 2. Hierarchiczność w Policji .................................................................................271 3. Podsumowanie ...................................................................................................278 CZĘŚĆ III. ZASADY W PRAWIE POMOCY SPOŁECZNEJ Artur Krakała Zasada godności człowieka – wybrane zagadnienia ................................................. 281 1. Koncepcje i geneza godności człowieka ......................................................... 281 2. Podstawy prawne godności człowieka ............................................................283 3. Godność człowieka w prawie polskim ............................................................285 4. Poszanowanie i ochrona godności człowieka ................................................289 5. Podsumowanie ...................................................................................................292 Mirosław Wincenciak O respektowaniu zasad prawa na przykładzie świadczeń opiekuńczych ............. 294 1. Wstęp ...................................................................................................................294 2. Naruszenia zasad prawa przez ustawodawcę .................................................295 2.1. Zasada równości .......................................................................................295 2.2. Zasada poprawnej legislacji .................................................................... 298 2.3. Zasada ochrony praw nabytych oraz zasada zaufania do państwa i stanowionego prawa ............299 3. Respektowanie zasad prawa w procesie stosowania prawa ......................... 301 Zasady: równości, pogłębiania zaufania do państwa i stanowionego prawa, informowania ................ 301 4. Zakończenie ........................................................................................................304 Ryszarda Michalska-Badziak Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej ............................................... 306 Przemysław Wilczyński Dobro człowieka jako zasada administracyjnoprawnych regulacji przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu i jego skutkom ................................... 317 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 317 2. Problemy alkoholowe ........................................................................................319 3. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych a wolność człowieka .......................................................................................... 323 4. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych a wolność gospodarcza ......................................................................................326 5. Reglamentacja alkoholowa jako instrument realizacji dobra człowieka dotkniętego problemami alkoholowymi ........................................................ 328 6. Zakończenie ........................................................................................................333 CZĘŚĆ IV. ZASADY W PRAWIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO, PRAWIE BUDOWLANYM I PRAWIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI Marta Woźniak O potrzebie wartościowania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ...........................339 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 339 2. Przestrzeń jako wartość .................................................................................... 341 3. Ustawowy sposób artykulacji wartości ...........................................................343 4. Cechy charakterystyczne wartości planowania przestrzennego ................. 344 5. Wnioski końcowe i uwagi de lege ferenda ......................................................348 Jacek Jaworski Zasada ochrony interesu indywidualnego w planowaniu przestrzennym ...........350 Łukasz Stelmaszczyk Zasada sprawności (skuteczności) działań administracji w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...............................................................361 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 361 2. Skuteczność rozwiązań prawnych w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ......363 3. Skuteczność lex specialis o charakterze materialnoprawnym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ....364 4. Skuteczność lex specialis o charakterze procesowym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ........368 5. Sprawność w prowadzeniu postępowań administracyjnych dotyczących publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...................................................374 6. Podsumowanie ...................................................................................................377 Sławomir Pawłowski Zasada zaufania obywatela do państwa w materialnym prawie administracyjnym na przykładzie art. 98 u.g.n. ...........................................379 1. Zasady ogólne prawa administracyjnego ....................................................... 379 2. Zasada zaufania jednostki do państwa jako jedna z zasad ogólnych prawa administracyjnego .........381 3. Artykuł 98 u.g.n. a władztwo planistyczne gminy ........................................ 383 4. Zastosowanie instytucji zwrotu wywłaszczonej nieruchomości do odwrócenia skutków podziału nieruchomości w trybie art. 98 u.g.n. w przypadku zmiany planu i niezrealizowania drogi publicznej ................386 5. Podsumowanie ...................................................................................................389 Łukasz Kamiński Konstytucyjna zasada ochrony własności a administracyjnoprawna ochrona obszarów uzdrowiskowych ..... 392 Maciej Kruś Zasady w Prawie budowlanym ......................................................................................405 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 405 2. Zasady prawa w obu ujęciach ...........................................................................407 3. Zasady w ujęciu klasycznym ............................................................................ 409 4. Zasady w ujęciu koncepcji R. Alexy’ego .........................................................411 5. Wnioski ...............................................................................................................413 Ewelina Dziuban, Mariusz Kotulski Dobre sąsiedztwo jako norma-reguła ..........................................................................414 Anna Ostrowska Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym – zasada prawa czy ornament? ............................................................................................................................ 430 1. Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym w świetle doktrynalnych koncepcji zasad prawa ...............................................................................430 2. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu dyrektywalnym (modelowym) ....433 3. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu opisowym (konkretnym) .........438 4. Podsumowanie ...................................................................................................447 CZĘŚĆ V. ZASADY W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA Anna Haładyj Skuteczność prawa ochrony środowiska wobec dezintegracji jego zasad ogólnych .......................451 1. Pojęcie zasady prawa w teorii prawa i jego przełożenie na prawo ochrony środowiska ..................... 451 2. Kluczowe cechy współczesnego prawa ochrony środowiska – dekodyfikacja i dekonsolidacja .............458 3. Skutki dezintegracji zasad ogólnych prawa ochrony środowiska ...............460 Piotr Korzeniowski Wybrana problematyka zasady prewencji jako podstawy wykładni pojęcia przedsięwzięcia w procedurze indywidualnej oceny oddziaływania na środowisko ................................................................463 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 463 2. Procedura ocen oddziaływania na środowisko ............................................. 464 3. Zasada prewencji ............................................................................................... 467 4. Zapobieganie szkodliwym oddziaływaniom na środowisko w związku z realizacją przedsięwzięcia ..... 468 5. Wydanie decyzji środowiskowej dla zrealizowanego przedsięwzięcia .......472 6. Podsumowanie ...................................................................................................475 Anna Barczak, Adrianna Ogonowska Zasada proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .........476 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 476 2. Pojęcie i istota zasady proporcjonalności .......................................................477 3. Rola zasady proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .......................479 4. Uwagi końcowe ..................................................................................................484 Agnieszka Jaworowicz-Rudolf Zasada ne bis in idem w prawie ochrony środowiska? Uwagi na tle postulatu recypowania zasady dla sankcji administracyjnych w ochronie środowiska oraz zbiegu odpowiedzialności karnej z administracyjną .........485 Artur K. Modrzejewski Zasada „zanieczyszczający płaci” a odpady promieniotwórcze wśród odpadów komunalnych ............. 496 1. Wstęp ...................................................................................................................496 2. Zasada „zanieczyszczający płaci” .....................................................................497 3. Zdarzenie radiacyjne .........................................................................................498 4. Władztwo nad odpadem komunalnym ..........................................................500 5. Odpady radioaktywne wśród odpadów komunalnych ................................ 502 6. Wnioski ...............................................................................................................503 Elżbieta Wituska W kierunku centralizacji? Kilka uwag natury organizacyjno-prawnej na gruncie proponowanych reform systemowych w zakresie zespolenia administracyjnego na przykładzie służb ochrony środowiska ........505 CZĘŚĆ VI. ZASADY PRAWA W INNYCH DZIEDZINACH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Agnieszka Wilczyńska Aksjologia zasady stabilizacji nazwisk ........................................................................ 523 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 523 2. Nazwisko jako wartość osobowa ..................................................................... 527 3. Nazwisko jako wartość rodowa ....................................................................... 534 4. Nazwisko jako wartość ogólnospołeczna ....................................................... 539 5. Zakończenie ........................................................................................................541 Małgorzata Korzycka, Paweł Wojciechowski Zasady prawa żywnościowego .......................................................................................545 1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................545 2. Pojęcie zasady w prawie ....................................................................................547 3. Zasady prawa żywnościowego ......................................................................... 548 3.1. Zasada regulacji łańcucha żywnościowego od produkcji pierwotnej do konsumenta finalnego ......... 549 3.2. Zasada odpowiedzialności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze za zapewnienie bezpieczeństwa żywności i pasz ......................................................................................... 550 3.3. Zasada śledzenia (traceability) ............................................................... 552 3.4. Zasada analizy ryzyka ..............................................................................554 3.4.1. Pojęcie ryzyka ................................................................................ 554 3.4.2. Analiza ryzyka ............................................................................... 556 2.4.2.1. Ocena ryzyka ...................................................................557 2.4.2.2. Zarządzanie ryzykiem ....................................................561 2.4.2.3. Informowanie o ryzyku .................................................564 3.5. Zasada ostrożności ...................................................................................564 3.6. Zasada informowania ..............................................................................567 4. Zakończenie ........................................................................................................570 Monika Majak Zasada wolności gospodarczej a działalność związana z obrotem produktami leczniczymi ................572 Anna Fogel Zasada powszechnej ochrony zabytków ......................................................................584 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 584 2. Pojęcie zabytku ...................................................................................................584 3. Zasada powszechnej ochrony zabytków bez względu na stan zachowania ................................ 587 4. Znaczenie powszechnej ochrony zabytków dla uwarunkowań prawnych ochrony dóbr kultury niebędących zabytkami ..............................................590 5. Uwagi końcowe ..................................................................................................592 Adrian Misiejko Zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym przez jednostki samorządu terytorialnego .................. 593 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 593 2. Zasady prawa ......................................................................................................595 3. Zasada konkurencji regulowanej i zasada względnego uprzywilejowania operatorów ..................596 4. Zasada zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego ...................................598 5. Zasady niedyskryminacyjne .............................................................................599 6. Próba wskazania zasady naczelnej .................................................................. 600 7. Wnioski ...............................................................................................................601 Anna Lichosik Zasada administracyjnego nadzoru nad rynkiem kapitałowym ............................605 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 605 2. Zasady prawa ......................................................................................................605 3. Aksjologia prawa rynku kapitałowego ............................................................608 4. Zasady prawa rynku kapitałowego ..................................................................609 5. Zasada administracyjnego nadzoru ................................................................ 612 5.1. Zakres podmiotowy nadzoru KNF ........................................................614 5.2. Zakres przedmiotowy nadzoru KNF .....................................................616 6. Podsumowanie ...................................................................................................617 CZĘŚĆ VII. ZASADY W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Jan Olszanowski Zasada praworządności w postępowaniu administracyjnym z perspektywy konstytucyjnej ................. 621 1. Uwagi ogólne ......................................................................................................621 2. Treść zasady praworządności ...........................................................................624 3. Zasada praworządności w orzecznictwie sądowym ......................................628 4. Podsumowanie ...................................................................................................631 Anna Ważbińska-Dudzińska Zasada zaufania do organów państwa a konsekwencje błędnych pouczeń strony w postępowaniu administracyjnym .............................. 632 Paulina Ura, Ewa Kubas Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym ................641 1. Uwagi ogólne ......................................................................................................641 2. Zasada przekonywania a zasada zaufania do organów państwa .................642 3. Realizacja zasady przekonywania w toku postępowania administracyjnego .......................643 4. Realizacja zasady przekonywania poprzez uzasadnienie decyzji administracyjnej ...................645 5. Znaczenie zasady przekonywania w warunkach uznania administracyjnego i luzu decyzyjnego administracji .....................................................................................................................648 6. Zasada przekonywania w postanowieniach organu administracji publicznej ...............................651 7. Realizacja zasady przekonywania w toku zawierania ugód administracyjnych ............................. 652 8. Podsumowanie ...................................................................................................654 Katarzyna Celińska-Grzegorczyk Realizacja zasady przekonywania w ogólnym postępowaniu administracyjnym ................................ 655 Alina Miruć Zasada wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej .........665 1. Zagadnienia wprowadzające ............................................................................ 665 2. Zasady ogólne pomocy społecznej .................................................................. 668 3. Istota zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w ogólności i w odniesieniu do postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej ............................................................................................ 670 4. Terminowość załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej jako realizacja zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania ................................................................................................673 5. Podsumowanie ...................................................................................................675 Martyna Wilbrandt-Gotowicz Zasada trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej ............................................................ 677 1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 677 2. Zasada trwałości decyzji w Kodeksie postępowania administracyjnego i prawie unijnym ...............678 3. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w projektach kodyfikacji postępowania administracyjnego Unii Europejskiej ..........................................................................................................681 4. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w unijnych aktach sektorowych .........................685 5. Podsumowanie ...................................................................................................691 Wojciech Piątek Znaczenie zasad ogólnych postępowania administracyjnego w wybranych ustawach z zakresu prawa administracyjnego ............................................................................ 693 1. Wprowadzenie do rozważań ............................................................................693 2. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego na obszarze administracyjnego postępowania egzekucyjnego .................................................................................................... 694 3. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o przyznanie świadczenia z zakresu pomocy społecznej .................................................................................. 697 4. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę ...........................................................................................................699 5. Podsumowanie ...................................................................................................700 Paulina Bieś-Srokosz Zasady Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez organy agencji rządowych ..........................................................................................................702 1. Wstęp ...................................................................................................................702 2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego a przepisy ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa .........................................................................................................................703 3. Odstąpienie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od obowiązku doręczenia decyzji administracyjnej stronie ............................................................................................................ 704 4. Rozważania nad zasadnością odstąpienia od zasady pisemności i doręczenia pism w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez organy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ............. 707 Magdalena Strożek-Kucharska Zasady prawa stosowane w postępowaniu egzekucyjnym w administracji ............................. 709 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 709 2. Definiowanie pojęcia zasad prawa .................................................................................... 711 3. Zasady prawa zawarte w Konstytucji RP, a stosowane w egzekucji administracyjnej ..................... 718 4. Zasady prawa wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego stosowane w egzekucji administracyjnej .....................................................................................................................720 5. Zasady prawa wynikające z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ......................723 6. Zasady prawa wynikające z ustaw szczególnych modyfikujące ogólne zasady stosowane w egzekucji administracyjnej ............................................................................................... 723 7. Podsumowanie ...................................................................................................725 CZĘŚĆ VIII. ZASADY W POSTĘPOWANIU PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI Renata S. Lewicka, Marek Lewicki Konstytucja a jednolitość orzecznictwa sądowoadministracyjnego ..................... 729 Konrad Łuczak Zasady stosowania prawa przez sądy administracyjne a pragmatyzm prawny ................... 739 1. Uwagi wprowadzające .......................................................................................739 2. Zarys pragmatyzmu prawnego ........................................................................ 741 Najlepsze konsekwencje ....................................................................................743 Teraźniejszość i przyszłość ...............................................................................744 Empiryzm ........................................................................................................... 745 Sytuacyjność ....................................................................................................... 745 Praktyczne rozumowanie ................................................................................. 746 3. Kilka uwag o stosowaniu prawa materialnego przez sądy administracyjne ............................ 747 4. Pragmatyczne spojrzenie na zasady stosowania prawa ................................748 5. Uwagi końcowe ..................................................................................................753 Magdalena Sieniuć Zasada jawności postępowania i skutki jej naruszenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym .......... 755 Ewa Wójcicka Zasada informacji procesowej jako przejaw rzetelnego postępowania sądowoadministracyjnego ........ 764 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 764 2. Istota i funkcje zasady informacji procesowej ...............................................765 3. Zakres podmiotowy ...........................................................................................768 4. Realizacja zasady udzielania informacji prawnej .......................................... 769 5. Forma udzielanych pouczeń ............................................................................ 773 6. Konsekwencje naruszenia zasady informacji procesowej ............................774 7. Podsumowanie ...................................................................................................775 Jakub Polanowski Anonimizacja orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego ...................................................................................................777 Bibliografia ....................................................................................................................... 793