Zarys teorii decyzji w nauce administracji
Celem książki jest ukazanie złożoności działań decyzyjnych administracji publicznej oraz reguł, które nimi rządzą. Przedstawiono w niej kluczowe problemy administracji publicznej jako systemu decyzyjnego.
W monografii omówiono takie kwestie jak: proces decyzyjny, typy i modele decyzji czy tez problemy metodyczne podejmowania decyzji w administracji publicznej. W części szczegółowej zaprezentowane zostały planistyczne, wykonawcze, kontrolne i pomocnicze modele decyzji.
Adresaci:
Publikacja skierowana jest do studentów administracji, prawa, ekonomii, socjologii, a także pracowników administracji publicznej zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-2638-4
- ISBN druku: 978-83-264-1201-1
- EAN: 9788326426384
- Liczba stron: 212
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od Autora str. 11Część ogólna str. 13Rozdział IZagadnienia podstawowe str. 151. Przedmiot str. 152. Filozoficzno-metodologiczne podstawy teorii decyzji w nauce administracji str. 182.1. Behawioryzm jako podstawa filozoficzna teorii decyzji w nauce administracji str. 182.2. Teoria systemów jako podstawa metodologiczna teorii decyzji w nauce administracji str. 192.2.1. Organizacja aparatu decyzyjnego administracji publicznej jako przedmiot teorii systemowej str. 192.2.2. Teoria decyzyjna str. 213. Normatywna czy opisowa teoria decyzyjna w nauce administracji str. 21Rozdział IIPojęcia podstawowe str. 231. Decyzja str. 232. Decydent str. 243. System decyzyjny str. 253.1. Podjęcie systemu decyzyjnego str. 253.2. Analiza systemowa str. 264. Proces decyzyjny str. 27Rozdział IIIDecyzja jako instrument rozwiązywania konfliktów str. 291. Pojęcie konfliktu str. 292. Źródła konfliktów str. 303. Rodzaje konfliktów str. 324. Rozwiązywanie konfliktów str. 32Rozdział IVDecyzje kolektywne str. 351. Pojęcie str. 352. Zakres kolegialności w działaniach administracji publicznej str. 373. Celowość kolegialnego podejmowania decyzji str. 384. Wewnętrzna organizacja str. 395. Zasady działania str. 40Rozdział VProces decyzyjny str. 431. Uwagi wprowadzające str. 432. Problem decyzyjny str. 443. System celów str. 513.1. Cele str. 513.2. Metody budowania systemu celów str. 563.3. Procedura oceny wartości celów str. 583.4. Problem rozkładu kompetencji w zakresie formułowania celów str. 623.5. Konkluzja str. 624. System środków (wariantów decyzyjnych) str. 634.1. Uwagi wprowadzające str. 634.2. Budowa systemu środków realizacji celu str. 644.2.1. Uproszczone metody ilościowe (liczbowe) str. 654.2.2. Stopień osiągnięcia celu jako wartość krytyczna str. 664.2.3. Ilościowe oceny wyborów decyzyjnych z przyjęciem wartości krytycznej str. 664.2.4. Postępowanie indukcyjne str. 684.2.5. Postępowanie dedukcyjne str. 695. Ograniczenia decyzyjne str. 705.1. Pojęcie i znaczenie str. 705.2. Deficyt środków jako ograniczenie decyzyjne str. 715.3. Inne ograniczenia str. 755.4. Konkluzja str. 796. Mechanizm sprzężenia zwrotnego w procesie decyzyjnym str. 79Rozdział VITypy i modele decyzji str. 821. Klasyfikacja decyzji ze względu na przedmiot i treść str. 822. Decyzje wewnętrzne i zewnętrzne str. 823. Decyzje programujące, zaprogramowane oraz kontrolne str. 834. Decyzje racjonalne i nieracjonalne str. 835. Decyzje programowalne i nieprogramowalne str. 876. Decyzja a zasoby informacyjne str. 917. Czynnik czasu w procesie podejmowania decyzji str. 928. Zamknięte i otwarte systemy decyzyjne str. 939. Decyzje stosowania prawa a decyzje polityczne str. 94Rozdział VIIProblemy metodologiczne podejmowania decyzji w administracji publicznej str. 971. Wprowadzenie str. 972. Gromadzenie informacji str. 982.1. Pojęcie informacji str. 982.2. Ogólne problemy gromadzenia informacji str. 992.2.1. Wywiad str. 1002.2.2. Metoda wywiadu w administracji publicznej str. 1042.2.3. Analiza dokumentu str. 1052.2.4. Obserwacja str. 1062.2.5. Eksperyment str. 1083. Oceny i miary w procesie decyzyjnym str. 1103.1. Problem kryteriów str. 1103.2. Procedura ilościowa str. 1133.2.1. Porównanie par str. 1133.2.2. Porównanie szeregowe str. 1143.2.3. Porównanie liczb kardynalnych str. 1154. Prognozy str. 1164.1. Pojęcie i znaczenie str. 1164.2. Metody str. 1174.2.1. Metody intuicyjne str. 1184.2.2. Metoda delficka str. 1194.2.3. Techniki sieciowe str. 1214.3. Analiza trendów str. 1214.3.1. Prosta ekstrapolacja trendu str. 1214.3.2. Metoda analogii str. 1224.3.3. Metoda rachunkowa str. 1234.3.4. Symulacja str. 1234.3.5. Budowa scenariuszy str. 1244.3.6. Modele ekonomiczne str. 1245. Prognostyka a administracja publiczna str. 125Część szczególna str. 127Rozdział VIIIDecyzje planistyczne str. 1291. Plan i planowanie - zagadnienia ogólne str. 1292. Plan jako konstrukcja nauki prawa administracyjnego str. 1292.1. Forma wyrażania postanowień planu str. 1312.2. Struktura wewnętrzna planu str. 1322.3. Postanowienia planów a inne normy porządku prawnego str. 1332.4. Adresaci planów str. 1342.5. Konkluzja str. 1353. Plan jako konstrukcja nauki administracji str. 1363.1. Uwagi o klasyfikacji planów str. 1363.2. Planowanie wewnętrzne str. 1363.3. Planowanie zewnętrzne str. 1373.4. Planowanie systemów (struktur i procedur) str. 1383.5. Planowanie zintegrowane str. 1394. Inne klasyfikacje planowania str. 1405. System ustrojowy a planowanie str. 1425.1. Koncepcje planowania i ich ewolucja str. 1425.2. Planowanie a polityka str. 1465.3. Planowanie a władza ustawodawcza str. 1475.4. Planowanie a władza wykonawcza (rząd) str. 1486. Procedura planistyczna str. 1496.1. Cechy procedury planistycznej str. 1496.2. Podstawowe fazy procesu planowania str. 1506.3. Procedura opracowania planu str. 1517. Organizacja aparatu planistycznego str. 1567.1. Planowanie jako element funkcji kierowania str. 1567.2. Organizacja aparatu planistycznego na szczeblu centralnym str. 1587.3. Aparat planistyczny na szczeblu samorządu terytorialnego str. 1587.4. Szczególne organizacyjne formy planowania str. 159Rozdział IXDecyzje wykonawcze str. 1621. Zagadnienia wprowadzające str. 1621.1. Zakres rozważań str. 1621.2. Ogólne problemy wykonywania decyzji str. 1632. Typy decyzji a problemy ich wykonania str. 1652.1. Programy celowe (plany) str. 1652.2. Program warunkowy str. 1673. Uwagi o czynnikach warunkujących wykonanie decyzji str. 1703.1. Problem środków str. 1703.2. Problemy aparatu decyzyjnego str. 1733.3. Otoczenie str. 175Rozdział XDecyzje kontrolne str. 1761. Istota i podstawowe zasady kontroli str. 1761.1. Istota kontroli str. 1761.2. Podstawowe zasady kontroli str. 1782. Rodzaje i intensywność kontroli str. 1782.1. Rodzaje kontroli str. 1782.2. Intensywność kontroli str. 1823. Kryteria kontroli str. 1844. Sankcje w systemie kontroli str. 1865. Organizacja kontroli str. 1865.1. Kontrola a organizacja str. 1865.2. Kontrola hierarchiczna str. 1875.3. Specjalne struktury kontrolne str. 1896. Procedura kontrolna str. 1907. Kontrola a obywatel str. 1917.1. Niesformalizowane środki kontroli str. 1927.2. Sformalizowane środki kontroli str. 193Rozdział XIDecyzje pomocnicze str. 1951. Decyzje doradcze str. 1951.1. Zarysowanie problemu str. 1951.2. Dwa modele doradztwa str. 1971.2.1. Konstrukcja prawna biegłego str. 1971.2.2. Konstrukcja prawna współdziałania str. 1981.3. Akty doradcze str. 1982. Projekty legislacyjne str. 1992.1. Nauka o stanowieniu prawa str. 1992.2. Normy jako program str. 2002.3. Pozycja ustawodawcy str. 2002.4. Uwarunkowania projektów ustawodawczych str. 201Wybrana literatura str. 203