Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 3: Logos edukacji
Niniejsza książka to wynik realizacji jednego z punktów szerszego planu, polegającego na zastosowaniu perspektywy antropologicznej w definiowaniu i rozstrzyganiu światopoglądowych problemów pedagogiki. Zawiera ona charakterystykę pedagogicznego poznania i wiedzy na szerszym tle procesów informacyjnych, leżących u podstaw narodzin, funkcjonowania i rozwoju ładu edukacyjnego. Swym podtytułem praca nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika jako logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu Wykładów, w którym idee tu rozwijane zostały po raz pierwszy przedstawione w swej wstępnej, a zarazem elementarnej postaci.
W sensie dydaktycznym prezentowana książka dotyczy spraw, które w systemie kształcenia wyższego pedagogów (na UMK) zajmują miejsce pośrednie między „Wprowadzeniem do pedagogiki" a „Metodologią badań pedagogicznych".
Znaczenie terminu „logos" jest najczęściej objaśniane za pomocą takich pojęć, jak: „słowo", „mowa", „rozum", „nauka", „myślenie". Sens nadrzędny w stosunku do tych znaczeń ma jednak interpretacja, zgodnie z którą „logos" to duch, dusza, czynnik ożywiający martwą materię, siła tłumacząca szczególny status i własności tworów ożywionych. W takim właśnie - ogólnym - znaczeniu, z jego licznymi pochodnymi, słowo „logos" jest stosowane w niniejszej książce.
„Duchem" systemu edukacyjnego jest zachodzący w nim „metabolizm informacyjny". To on ostatecznie „odpowiada" za to, że systemy edukacyjne (mikro lub makro) charakteryzuj ą się własnościami typowymi dla „ożywionych" składników rzeczywistości kulturowej:
- są wyodrębnione z otoczenia - całkowicie lub częściowo, trwale lub przejściowo;
mają status bytu całościowego, w sensie strukturalnym czy funkcjonalnym,
- zorganizowanego, posiadającego własną strukturę, samoregulującego się;
realizują przypisane im (z racji zajmowanego miejsca i roli w kulturze) funkcje, misje czy cele - ukryte lub jawne, zakładane lub artykułowane;
- utrzymują w czasie swą strukturę, organizację; przeciwdziałają entropii;
- przystosowują swą strukturę i zachowanie do warunków środowiskowych;
podlegają rozwojowi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2325-5
- ISBN druku: 978-83-231-2325-5
- Liczba stron: 226
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne / 9 I. Z problematyki teorii poznania / 11 1. Poznanie i jego poznanie / 11 2. Epistemologia: jej status i problematyka / 14 3. Filozoficzne teorie poznania / 16 4. Od filozoficznych do naukowych teorii poznania / 19 5. Od nauk o poznaniu i komunikacji do kognitywistyki / 22 6. Podejścia teoretyczne w badaniu procesów informacyjnych i poznawczych / 24 II . Pedagogika w poszukiwaniu tożsamości / 25 1. Pedagogika ogólna i jej zadania epistemologiczne / 25 2. Pedagogiczna samowiedza – luksus czy konieczność? / 26 3. Spory o pedagogikę / 28 4. Przykładowe koncepcje pedagogiki / 29 5. Podstawowe nurty refleksji epistemologicznej w pedagogice / 33 6. Poza dotychczasowe dylematy / 34 II . Zjawiska informacyjne podstawą porządku życiowego i kultury / 36 1. Poza poznawczy antropocentryzm / 36 2. Metabolizm informacyjny podstawą porządku życiowego / 38 3. O pojęciu informacji / 40 4. Języki życia / 43 5. Zjawiska informacyjne w antroposystemie, specjalizacja informacyjna człowieka / 44 6. Mechanizm reprezentacji, jego swoistość w antroposystemie / 46 7. Zjawiska informacyjne w systemach nadorganicznych (kulturowych) / 47 8. Poznanie i wiedza w antroposystemie / 49 IV. O statusie i własnościach zjawisk edukacyjnych / 53 1. Punkt wyjścia / 53 2. Jak określać status edukacji? / 53 3. Praca stwarza człowieka / 55 4. Ład teliczny w homogenezie / 57 5. Anatomia i fizjologia świata edukacyjnego / 60 V. Informacyjne podstawy ładu edukacyjnego / 65 1. Metabolizm informacyjny w strukturach edukacyjnych / 65 2. Podsystem informacyjny praktyki pedagogicznej / 67 3. Podsystem informacyjny kierowania edukacyjnego / 69 4. Podsystem informacyjny struktury zadaniowej i społecznej / 70 5. Podsystem informacyjny adaptacji i rozwoju / 72 VI. Mechanizm reprezentacji i rozwój zasobów informacyjnych edukacji / 75 1. Ogólna charakterystyka mechanizmu reprezentacji / 75 2. Ład materialny jako produkt reprezentacji i nośnik doświadczenia / 77 3. Ład społeczny jako produkt reprezentacji i nośnik doświadczenia / 78 4. Ład semiotyczny / 80 5. Referencje do współczesności / 80 VII . Pedagogia / 85 1. Pedagogika jako logos edukacji / 85 2. Pedagogia według pedagogów / 86 3. Pedagogia – ku interpretacji kognitywistycznej / 89 4. Pedagogia odtwórcza – pedagogia innowacyjna / 91 5. Kiedy pedagogika chce być pedagogią? / 93 VII . Pedagogiczne uczenie się i doświadczenie / 94 1. Idea wiodąca / 94 2. Przykład pedagogicznego uczenia się / 95 3. Uczenie się – określenia elementarne / 98 4. Uczenie się jako postać aktywności informacyjnej / 99 5. Pamięć: zachowywanie wyników uczenia się / 101 6. Pedagogiczne uczenie się / 102 7. Rodzaje pedagogicznego uczenia się / 103 8. Logika uczenia się pedagogicznego / 106 9. Społeczny wymiar pedagogicznego uczenia się, dyfuzja nowości / 106 10. Doświadczenie jako produkt uczenia się / 107 11. Doświadczenie pedagogiczne / 109 12. Struktura pedagogicznego doświadczenia / 109 13. Rozwój pedagogicznego doświadczenia / 110 14. Uwaga końcowa / 111 IX. Uniwersum symboliczne edukacji / 113 1. Logos symboliczny edukacji: określenia wstępne / 113 2. Dyskurs edukacyjny / 114 3. Wielofunkcyjność logosu symbolicznego edukacji / 116 4. Pedagogiczna wieża Babel / 117 X. Formy świadomości edukacyjnej / 122 1. Wprowadzenie / 122 2. Świadomość, świadomość jednostkowa, świadomość zbiorowa (społeczna) / 123 3. Kultura duchowa / 126 4. O zastosowaniach edukacyjnych kategorii „formy świadomości” / 127 5. Byt i świadomość w wychowaniu / 128 6. Pedagogiczne formy świadomości / 131 XI. Logos teoretyczny w wychowaniu / 134 1. „Teoria” – podstawowa dwuznaczność / 134 2. Pedagogika przedteoretyczna i teoretyczna / 136 3. Pedagogika teoretyczna – parametry analizy / 137 4. Czy i jaka teoria edukacji jest możliwa? / 139 5. Pluralizm dyskursu teoretycznego / 143 6. Struktura pedagogiki teoretycznej / 146 XII . Pedagogika światopoglądowa / 150 1. Światopogląd jako kategoria epistemologiczna / 150 2. Dyskurs światopoglądowy w pedagogice / 153 3. Przykład orientacji światopoglądowej w myśli pedagogicznej / 156 4. Problematyka myśli pedagogicznej / 157 5. Ideologia edukacyjna jako produkt myśli pedagogicznej / 159 6. Ideologia edukacyjna jako teoria / 163 XII . Pedagogika prakseologiczna / 167 1. Punkt wyjścia / 167 2. Geneza i status paradygmatu prakseologicznego w pedagogice / 170 3. Analiza przykładu / 173 4. Teoria jako nośnik doświadczenia oraz narzędzie modelowania działań / 180 XIV. Perspektywa naukowa w pedagogice / 184 1. Rodowód i status poznania naukowego w pedagogice / 184 2. Podmiot poznający / 186 3. Przedmiot poznania / 189 4. Proces poznania / 193 5. Produkty poznania / 199 6. Jedność i wielorakość poznania naukowego: pedagogika scjentystyczna i humanistyczna / 206 XV. Logos edukacji – podsumowanie / 210 Selektywna bibliografia / 223