Wczesna edukacja dziecka
W pracy zbiorowej zacne grono naukowców oraz nauczycieli, zainteresowanych problemami z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podjęło się diagnozy jej zasadności i kondycji na podstawie ukazanych procesów edukacyjnych. Kalejdoskop wątków, różnorodność podejmowanych, znaczących tematów stały się ważną zaletą tego tomu. Poziom monografii jest wysoki, zarówno pod względem merytorycznym jak i metodologicznym, co zapewne zainteresuje wielu badaczy, studentów, nauczycieli, terapeutów, psychologów, rodziców. Współcześnie istnieje konieczność modyfikacji teorii i praktyki kształcenia przyszłych nauczycieli, dlatego publikacja pozwala spojrzeć na pełnione przez nich funkcje, kompetencje czy zadania. Pracę charakteryzuje otwarte, zróżnicowane podejście autorów w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, co nadaje jej waloru w przestrzeni edukacyjnej dzieci oraz przyszłych, zainteresowanych odbiorców (z recenzji dr hab. Lidii Kataryńczuk-Mani, prof. UZ)
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Maciąg
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7467-377-8
- ISBN druku: 978-83-7467-377-8
- Liczba stron: 226
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Jolanta Maciąg, Tomasz Dobrowolski WSTĘP 5 ROZDZIAŁ 1 Bolesław Niemierko WIELOBARWNOŚĆ UCZENIA SIĘ. TYPOLOGIA NIE TYLKO WCZESNOSZKOLNA 9 Wprowadzenie 9 1.1. Typologia uczenia się 11 1.2. Teoretyczne ujęcie typologii uczenia się 13 1.3. Kolorystyczna wersja typologii 14 1.4. Barwy twórczości 15 1.5. Barwy pandemii 16 1.6. Przesłanie dydaktyczne 17 Literatura 18 ROZDZIAŁ 2 Marzena Magda-Adamowicz TWÓRCZY NAUCZYCIELE I TWÓRCZY UCZNIOWIE RESTRUKTURYZACJĄ EDUKACJI DZIECKA 21 Wprowadzenie 21 2.1. Ewolucja pojęcia twórczości 22 2.2. Aspekty twórczości 24 2.3. Dyskursy na temat twórczości 26 2.4. Specyfika twórczości dziecka 27 2.5. Koncepcja własna twórczości pedagogicznej nauczycieli – szkic 30 2.6. Podobieństwa i różnice między twórczością uczniów a nauczycieli 36 Zakończenie 36 Literatura 37 ROZDZIAŁ 3 Beata Oelszlaeger-Kosturek PYTANIA I STWIERDZENIA JAKO WSKAŹNIKI CZYNNOŚCI I DZIAŁAŃ UCZNIÓW KREUJĄCYCH KSZTAŁT PROCESU EDUKACYJNEGO Z NAUCZYCIELEM 39 Wprowadzenie 39 3.1. Pytania i stwierdzenia uczniów w modelach komunikacyjnych – teoretyczne i praktyczne aspekty kreowania kształtu procesu edukacyjnego w kontekście czynności i działań nauczyciela 41 3.2. Kategorie struktur wypowiedzeń pytajnych i stwierdzających uczniów w rzeczywistym kontekście edukacyjnym – wskaźniki czynności i działań uczniów oraz nauczyciela 47 Zakończenie 59 Literatura 60 ROZDZIAŁ 4 Jolanta Maciąg NAUCZYCIEL WCZESNEJ EDUKACJI W WARUNKACH ZMIANY SPOŁECZNEJ I POSTĘPU TECHNOLOGICZNEGO 63 Wprowadzenie 63 4.1. Charakterystyka zmian w przestrzeni informacyjnej i edukacyjnej 64 4.2. Nauczyciel wobec przekształcającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej 68 4.3. Nowy paradygmat edukacyjny w perspektywie wyzwań współczesności 73 Zakończenie 75 Literatura 76 ROZDZIAŁ 5 Tomasz Dobrowolski JAKI JEST (I POWINIEN BYĆ) NAUCZYCIEL WCZESNEJ EDUKACJI. CO MOŻE BUDOWAĆ AUTORYTET W OCZACH WYCHOWANKÓW I UCZNIÓW 79 Wprowadzenie 79 5.1. O autorytecie 79 5.2. Jaki jest (powinien być) nauczyciel 80 5.3. Nauczyciel wczesnej edukacji 82 Zakończenie 88 Literatura 89 ROZDZIAŁ 6 Agnieszka Olczak UMOWA Z DZIECKIEM – EDUKACYJNIE WAŻNA RZECZ 93 Wprowadzenie 93 6.1. Czym jest umowa z dzieckiem? 94 6.2. Dlaczego umowa jest edukacyjnie ważna? 96 Zakończenie 102 Literatura 103 ROZDZIAŁ 7 Barbara Bilewicz WYKORZYSTANIE KSIĄŻEK WE WCZESNEJ EDUKACJI MATEMATYCZNEJ DZIECI 107 Wprowadzenie 107 7.1. Książka do nauki liczenia, książka z utworami poetyckimi, aktywność matematyczna 108 7.2. Treści matematyczne w literaturze dla dzieci 113 7.3. Przykłady pracy z książką obrazkową 115 7.4. Przykłady aktywizującego oddziaływania poezji narracyjnej Jana Brzechwy 117 7.5. Aktywności matematyczne inspirowane tekstami abstrakcyjnymi 119 Zakończenie 124 Literatura 125 ROZDZIAŁ 8 Agnieszka Zalewska-Meler NIE CODZIENNOŚĆ CZASU PANDEMII - POTENCJAL ZDROWOTNY UCZNIÓW NA ETAPIE EDUKACJI ELEMENTARNEJ 129 Wprowadzenie 129 8.1. Trudne słowa: epidemia i pandemia 129 8.2. Reżim sanitarny a wypełnianie roli ucznia 133 8.3. Świadomość zdrowotna ucznia klas I-III 139 Zakończenie… walki z pandemią, czyli nadzieja na życie w zdrowiu 141 Literatura 142 ROZDZIAŁ 9 Jacek Kowalczyk ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY W DOBIE PANDEMII 145 Wprowadzenie 145 9.1. Przegląd badań 147 9.2. Refleksje praktyczne 155 Zakończenie 158 Literatura 159 ROZDZIAŁ 10 Piotr Modzelewski OPTYMIZM EDUKACYJNY – SIŁA WSPIERAJĄCA OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW 163 Wprowadzenie 163 10.1. Optymizm edukacyjny – charakterystyka konstruktu 166 10.2. Metodologiczne podstawy badań własnych 172 10.3. Wyniki badań własnych 175 Podsumowanie. Przyszłe badania i praktyczne konkluzje 179 Literatura 180 ROZDZIAŁ 11 Michalina Matynia WYBRANE METODY WSPOMAGAJĄCE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI 185 Wprowadzenie 185 11.1. Zasady terapii logopedycznej 188 11.2. Metody stosowane w terapii logopedycznej 189 11.3. Wspomagające metody terapii logopedycznej dzieci 190 Zakończenie 196 Literatura 197 ROZDZIAŁ 12 Joanna Giebułtowska, Barbara Stępień PROJEKT „OGRODY BENI” JAKO PRZYKŁAD INNOWACJI W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ REALIZOWANY POPRZEZ TEAM TEACHING – STRATEGIĘ WSPÓŁNAUCZANIA 201 Wprowadzenie 201 12.1. Pojęcie innowacji pedagogicznej w edukacji 202 12.2. Kreatywność i twórcze myślenie jako wyznacznik innowacyjności 204 12.3. Kompetencje i umiejętności nauczyciela realizującego innowacyjne strategie nauczania 207 12.4. Nowatorska wizja realizowana przez Fundację Kaszubskie Słoneczniki 209 12.5. Team teaching jako strategia współnauczania wspierająca innowacyjność w edukacji przedszkolnej 211 12.6. Realizowanie projektu Ogrody Beni poprzez team teaching 213 Zakończenie 214 Literatura 215