MENU

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

(eBook)

Podręcznik akademicki

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2012

  • Autor: Józef Kargul

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 74,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 44,40 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

66,60
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

Historia upowszechniania kultury w Polsce
Zmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kultury
Koncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturze
Instytucje upowszechniania kultury
Znaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwie
Wzory aktywności kulturalnej Polaków

Podręcznik przeznaczony dla:
- studentów pedagogiki, kulturoznawstwa, antropologii kultury, socjologii
- nauczycieli akademickich, pracowników naukowych zajmujących się rozwojem kultury w Polsce
- pracowników instytucji związanych z upowszechnianiem kultury, działalnością z zakresu animacji społeczno-kulturalnej
- wszystkich zainteresowanych kulturą w Polsce

Józef Kargul – profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, członek Senatu DSW. Członek rady redakcyjnej „Edukacji Dorosłych” oraz zespołu redakcyjnego „Biblioteki Edukacji Dorosłych”. Autor wielu prac z zakresu andragogiki, pedagogiki społecznej, problematyki kultury i jej upowszechniania, w tym książki Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9
Wstęp 11

CZĘŚĆ I Wspólnota i kolektywizm – upowszechnianie i reglamentacja kultury 17

Rozdział 1 Praktyki upowszechniania kultury feudalnej  19
1.1 Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej  19
1.2 Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku 22
1.3 „Nowe” w upowszechnianiu kultury w oświeceniu  32

Rozdział 2 Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej  39
2.1 Życie kulturalne w epoce romantyzmu 39
2.2 Różnicowanie się idei upowszechniania kultury 49
2.3 Spełnianie idei upowszechniania – nowe instytucje kultury 58

Rozdział 3 Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym  71
3.1 Koncepcja agrarystów  72
3.2 Koncepcja narodowej demokracji  73
3.3 Koncepcja partii lewicowych  74
3.4 Koncepcje katolickie 77

Rozdział 4 Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym 80
4.1 Świetlice środowiskowe i społeczne  80
4.2 Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne  84
4.3 Pracownicy oświatowi  88
4.4 Amatorskie zespoły artystyczne 91

Rozdział 5 Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL 96
5.1 Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948–1955  96
5.2 Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL 99

Rozdział 6 Instytucje upowszechniania kultury w PRL  105
6.1 Domy kultury  105
6.2 Kluby  118
6.3 Świetlice systemu upowszechniania kultury  122
6.4 Pracownik kulturalno-oświatowy  127

Rozdział 7 Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury 134
7.1 Koncepcja artystyczno-zadaniowa  135
7.2 Założenia koncepcji pedagogicznej – receptywno-ekspresywnej 136
7.3 Koncepcja spontaniczno-ekspresywna  137
7.4 Koncepcja naśladowcza 138

Rozdział 8 Wzory uczestnictwa w kulturze PRL  141
8.1 Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych  143
8.2 Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych  143
8.3 Wzór ludyczno-spontaniczny  145
8.4 Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej  147
8.5 Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze – sprzeczności społeczno-kulturowe  149

CZĘŚĆ II Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej 153

Rozdział 9 Koncepcja animacji kultury 155
9.1 Animacja – rozumienie pojęcia  155
9.2 Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego 158
9.3 Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym 161
9.4 Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna? 168

Rozdział 10 Wokół animatora 175
10.1 Animator a pracownik kulturalno-oświatowy 175
10.2 Autorytet i dylematy animatora kultury  181
10.3 Animator kultury „gałganiarzem na ludzkim śmietnisku” 187
Rozdział 11 Rozczarowanie animacją kulturalną  196

CZĘŚĆ III Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu 203

Rozdział 12 Idea liberalizmu u podłoża „supermarketu kultury”  205

Rozdział 13 Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej (Sylwia Słowińska)  219
13.1 Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej  219
13.2 Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej 232

Rozdział 14 Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej  242
14.1 Geneza – „korzenie”  242
14.2 Teoretyczne założenia  246
14.3 Wizja animatora  249

Rozdział 15 Pedagogika kultury                                                                                      255
15.1 Klasyczna pedagogika kultury  255
15.2 Zabiegi o „restytucję” pedagogiki kultury 259
15.3 Pedagogika kultury dziś 262

Rozdział 16 Domy kultury – tradycja i nowoczesność?  271
16.1 Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury  273
16.2 Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy – ludyczny model instytucji 279
16.3 Lokalny supermarket kultury 281

Rozdział 17 Ośrodek kultury „do wynajęcia” – impresariat  287
17.1 Orientacja „prorynkowa” domów kultury 287
17.2 Impresariat  288

Rozdział 18 Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych” 294
18.1 Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznychnowym zadaniem placówek kultury 294
18.1.1 Podstawowe założenia 294
18.1.2 „Rutynowe” działania 296
18.2 Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną 299
18.2.1 Założenia  299
18.2.2 Działania  302
18.3 Przeciwdziałanie narkomanii – Trait d’Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji  305
18.3.1 Konsultacje psychologiczne 307
18.3.2 Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym 308
18.3.3 Rozmowy w grupie  309
18.3.4 Forum teatralne  309
18.3.5 Propaganda wizualna  309
18.3.6 Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców  310
18.3.7 Próba oceny działalności Trait d’Union 94 311

Rozdział 19 Inspiracje: artystyczna i edukacyjna 314
19.1 Akademia Wyobraźni  314
19.1.1 Założenia  314
19.1.2 Działania dla dzieci i wśród nich  315
19.1.2.1 Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu  316
19.1.2.2 Założenia merytoryczne 317
19.2 Uniwersytet Uliczny 319
19.2.1 Geneza 319
19.2.2 Założenia ideologiczne                                                                                     320
19.2.3 Założenia organizacyjne  322
19.2.4 Działalność Uniwersytetu Ulicznego 323
19.2.5 Rezultaty i reperkusje 324

Rozdział 20 Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury 327
20.1 O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu  327
20.2 Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL 329
20.3 Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu 333
20.3.1 Wzór snobistyczno-ludyczny  333
20.3.2 Wzór ekspresyjno-destrukcyjny 335
20.3.3 „Apsydalno”-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej  336

Zakończenie  345
Bibliografia  347
Indeks nazwisk 347
Indeks rzeczowy 347
Summary 362
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji
Słowa kluczowe: Pedagogika kultura

Inni Klienci oglądali również

20,70 zł
23,00 zł

Kategorie i funkcje społeczne kultury w perspektywie historycznej

Książka zawiera rozważania na temat kilkunastu aspektów funkcjonowania kultury w rożnych epokach historycznych, zajmuje się rolą kultury jako czynnika tworzącego historię społeczną wraz z jej mentalnymi implikacjami. Temat jest zbyt szeroki, aby...
11,20 zł
14,00 zł

Kultura po przejściach, osoby z przeszłością t.1

Ludzkie sposoby radzenia sobie z opresywnymi, deprecjonującymi, kryzysowymi doświadczeniami to problem uniwersalny, acz w każdej kulturze przybierający odmienne postaci i zyskujący różną rangę ważności. Wiele wskazuje na to, że dla polskiej kult...
20,64 zł
24,00 zł

Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969

Stan badań na temat kultury rocka w polskim obszarze nauki jest jeszcze mało zaznaczony, jednak w ciągu kilkunastu ubiegłych lat można zauważyć wyraźną tendencję zwyżkową w tej dziedzinie. Na świecie, szczególnie w krajach anglosaskich, badania ...
11,20 zł
14,00 zł

Grań kultury Transgresje alpinizmu

„Bo jest” – słynna odpowiedź George’a Leigh Mallory’ego na pytanie, dlaczego chce zdobyć Mount Everest – eksponuje doświadczenie ontologiczne jako fundament alpinizmu. Wspinaczka wysokogórska nie jest więc pro...
18,06 zł
21,00 zł

Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3

Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, "Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze" są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to j...
19,87 zł
23,10 zł

Przekaz treści z zakresu kultury w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej (na podstawie nauczania języka rosyjskiego skierowanego do Polaków)

Autorka koncentruje się w pracy na przekazie treści z zakresu kultury w procesie nauczania języka rosyjskiego jako obcego. W centrum uwagi stawia komunikację jako czynnik nadrzędny, determinujący podejście do nauczania, w tym przekaz treści z zakresu k...
25,80 zł
30,00 zł

Rosja w dialogu kultur, tom 2

II tom monografii zbiorowej Rosja w dialogu kultur. Literatura. Język. Folklor. Idee, poświęcony 7o-leciu Prof. Stefana Grzybowskiego. Zgromadzone w zbiorze rozprawy składają się na szeroką i wielostronną refleksję nad kulturą, sztuką, literaturą i fol...
67,73 zł
78,75 zł

Paradoksy paryskiej „Kultury”. Wyd. 3. zm. i uzup.

Monografia przedstawia genezę i ewolucję poglądów politycznych zespołu paryskiej „Kultury” w okresie od 1947 do 1980 roku. To już trzecie wydanie, zmienione kompozycyjnie, uaktualnione i poszerzone, dzięki czemu stanowi propozycję &b...
32,40 zł
36,00 zł

Województwo bełskie (1462-1772). Społeczeństwo, polityka, gospodarka, kultura

Monografia województwa bełskiego, jakkolwiek nie obejmuje chronologicznie całości jego dziejów ani wszystkich aspektów, to jednak przynosi artykuły, które dopełniają naszą wiedzę w tym zakresie. Należy podkreślić, że wszystk...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!