Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym
W książce dokonano analizy regulacji umów konsumenckich nie tylko od strony konsumenta, jako słabszej strony tych umów, ale także od strony przedsiębiorcy. Wobec obowiązywania w polskim prawie zasady jedności prawa cywilnego zwrócono uwagę na podmiotowe rozbicie prawa umów i zgłoszono propozycje uporządkowania stanu normatywnego w tym zakresie w sposób zgodny z prawem unijnym i zapewniający spójność polskiego prawa cywilnego.
Autorka wykazuje specyfikę kryteriów kwalifikacji umów konsumenckich oraz specyfikę metody ich regulacji i uzasadnia celowość unormowania tych umów w jednej, pozakodeksowej ustawie.
Adresaci:
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli nauki prawa, prawników praktyków, a także do pracowników organów, instytucji i organizacji zajmujących się ochroną praw konsumenta oraz organów projektujących i stanowiących prawo w tym zakresie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-6218-4
- ISBN druku: 978-83-264-4469-2
- EAN: 9788326462184
- Liczba stron: 484
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 11Wstęp str. 21Rozdział IZagadnienia wprowadzające do problematyki umowy konsumenckiej str. 271.1. Pojęcie umowy i znaczenie jej ogólnej regulacji dla umowy konsumenckiej str. 271.2. Kryteria systematyzowania umów zobowiązaniowych a problem systematyzacji umów konsumenckich str. 341.2.1. Systematyzowanie umów zobowiązaniowych str. 341.2.2. Kwalifikacja i klasyfikacja umów zobowiązaniowych a umowa konsumencka str. 371.2.3. Kryteria kwalifikacji podmiotowej w umowach zobowiązaniowych str. 471.2.4. Geneza kwalifikacji podmiotu profesjonalnego w umowie handlowej (gospodarczej) i jednostronnie handlowej str. 521.2.5. Problem normatywnej definicji umowy obustronnie handlowej oraz jednostronnie handlowej niekonsumenckiej str. 591.3. Znaczenie dyrektyw konsumenckich dla kwalifikacji i regulacji umów konsumenckich a nowe tendencje w normowaniu tych umów str. 65Rozdział IIKryteria kwalifikacji umowy konsumenckiej oraz jej miejsce w polskim systemie prawnym str. 932.1. odmiotowe kryteria kwalifikacji umowy konsumenckiej str. 932.1.1. Pojęcie przedsiębiorcy str. 932.1.2. Pojęcie konsumenta str. 1182.2. Cel i przedmiotowe kryteria kwalifikacji umowy konsumenckiej str. 1442.2.1. Cel zawarcia umowy jako kryterium kwalifikacji umowy konsumenckiej str. 1442.2.2. Przedmiotowe kryteria kwalifikacji umowy konsumenckiej str. 1492.3. Sens wyodrębniania umów konsumenckich str. 1562.4. Pojęcia i instytucje związane z umową konsumencką w projekcie nowego kodeksu cywilnego str. 1622.4.1. Uwagi wprowadzające str. 1622.4.2. Projektowane pojęcia konsumenta i przedsiębiorcy str. 1622.4.3. Obowiązujące instytucje reżimu umów konsumenckich a ich ogólny charakter w projekcie kodeksu cywilnego str. 1772.5. Miejsce umów konsumenckich w polskim systemie prawnym str. 183Rozdział IIISpecyfika prawnej regulacji umów konsumenckich str. 190 3.1. Idea ochrony konsumenta jako słabszej strony umowy a zasada swobody umów str. 1903.2. Zawarcie umowy konsumenckiej z zastosowaniem wzorca umowy str. 1943.3. Problem niedozwolonych postanowień w umowach konsumenckich str. 2013.3.1. Zakres podmiotowy reżimu niedozwolonych postanowień umownych str. 2013.3.3. Kryteria i skutki uznania postanowienia za niedozwolone str. 2023.3.3.Rozumienie przez sądy polskie klauzuli dobrych obyczajów jako kryterium uznania postanowienia umownego za niedozwolone str. 2103.4. Umowy konsumenckie zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa str. 2113.4.1. Uwagi wprowadzające str. 2113.4.2. Pojęcie umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa w obowiązującym stanie prawnym str. 2133.4.3. Instrumenty ochrony konsumenta w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa str. 2163.5. Umowy konsumenckie zawierane na odległość str. 2183.5.1. Uwagi wprowadzające str. 2183.5.2. Pojęcie umowy zawieranej na odległość str. 2193.5.3. Zakres przedmiotowy regulacji umów zawieranych na odległość str. 2203.5.4. Wymogi informacyjne. Zgoda konsumenta str. 2223.5.5. Prawo odstąpienia od umowy i konsekwencje jego realizacji str. 2233.5.6. Pozostałe instrumenty ochrony konsumenta str. 2253.5.7. Przykłady stosowania przepisów o umowach zawieranych na odległość przez sądy polskie str. 2263.6. Znaczenie etapu przedkontraktowego w reżimach umów konsumenckich str. 2283.7. Ogólna charakterystyka najważniejszych instrumentów ochronnych w reżimie umów konsumenckich str. 2393.7.1. Ochrona konsumenta przez informację str. 2393.7.2. Prawo odstąpienia od umowy konsumenckiej bez podania przyczyny str. 2453.8. Problem naprawienia szkody niemajątkowej związanej z "naruszeniem" umowy konsumenckiej str. 2563.8.1. Problem dopuszczalności naprawienia szkody niemajątkowej w reżimie kontraktowym w polskim prawie str. 2563.8.2. Naprawienie szkody niemajątkowej wynikłej z naruszenia umowy konsumenckiej str. 264Rozdział IVUmowy sprzedaży konsumenckiej str. 2754.1. Sprzedaż konsumencka według ustawy o sprzedaży konsumenckiej str. 2754.1.1. Uwagi wprowadzające str. 2754.1.2. Niektóre aspekty sprzedaży konsumenckiej uregulowane w dyrektywie 99/44/WE str. 2774.1.3. Ogólna charakterystyka regulacji zawartych w ustawie o sprzedaży konsumenckiej str. 2814.1. Umowa sprzedaży konsumenckiej według kodeksu cywilnego str. 2984.3. Projektowane zmiany w regulacji umowy sprzedaży konsumenckiej w polskim prawie str. 308Rozdział VNiektóre konsumenckie umowy o świadczenie usług finansowych str. 3115.1. Pojęcie usług finansowych str. 3115.2. Umowa o kredyt konsumencki str. 3135.2.1. Regulacja umowy kredytu w prawie bankowym - wzmianka str. 3135.2.2. Umowa o kredyt konsumencki według ustawy z 2001 r. str. 3155.2.3. Umowa o kredyt konsumencki według ustawy z 2011 r. str. 3185.3. Umowy o usługi finansowe zawierane na odległość str. 3285.4. Konsumenckie umowy ubezpieczenia str. 3335.4.1. Uwagi wprowadzające str. 3335.4.2. Kwalifikacja ubezpieczyciela jako profesjonalnej strony umowy ubezpieczenia str. 3365.4.3. Kwalifikacja ubezpieczającego jako konsumenta w umowie ubezpieczenia str. 3415.4.4. Konsumencka ochrona ubezpieczającego niebędącego konsumentem w przepisach o umowie ubezpieczenia str. 3455.4.5. Problem rozciągnięcia ochrony konsumenckiej na inne niż ubezpieczający podmioty stosunku ubezpieczenia str. 3495.4.6. Przykłady zastosowania reżimów konsumenckich dokonsumenckiej umowy ubezpieczenia str. 351Rozdział VIUmowa o imprezę turystyczną (o usługi turystyczne) oraz umowy typu timeshare str. 3586.1. Umowa o imprezę turystyczną str. 3586.1.1. Uwagi wstępne str. 3586.1.2. Umowa o imprezę turystyczną w prawie unijnym str. 3636.1.3. Umowa o imprezę turystyczną w ustawie o usługach turystycznych str. 3676.2. Cywilnoprawne instrumenty ochrony klienta (konsumenta) w regulacji umowy o imprezę turystyczną str. 3726.2.1. Ogólne zagadnienia ochrony klienta w umowie o imprezę turystyczną str. 3726.2.2. Informacja przedkontraktowa str. 3746.2.3. Obligatoryjna treść umowy o imprezę turystyczną str. 3766.2.4. Inne obowiązki organizatora imprezy turystycznej oraz uprawnienia klienta str. 3786.2.5. Zasady odpowiedzialności organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o imprezę turystyczną str. 3826.2.6. Ochrona klienta a ochrona konsumenta przewidziana w odrębnych reżimach konsumenckich - wzmianka str. 3856.3. Umowy typu timeshare str. 3886.3.1. Ogólna charakterystyka timesharingu w uchylonej dyrektywie 94/47/WE str. 3886.3.2. Polska ustawa o timesharingu z 2000 r. str. 3906.3.3. Ogólna charakterystyka dyrektywy 2008/122/WE str. 3946.3.4. Polska ustawa o timeshare z 2011 r. str. 399Rozdział VIIUmowa konsumencka w prawie prywatnym międzynarodowym str. 4037.1. Kwalifikacja umowy konsumenckiej w prawie prywatnym międzynarodowym oraz jej skutki str. 4037.1.1 Geneza kolizyjnoprawnej ochrony konsumenta oraz definicji umowy konsumenckiej w polskim prawie rywatnym międzynarodowym str. 4037.1.2. Umowa konsumencka według konwencji rzymskiej str. 4087.1.3. Umowa konsumencka w projektach ustawy o p.p.m. z 2011 r. na tle obowiązujących norm dotyczących kolizyjnoprawnej ochrony konsumenta str. 4397.1.4. Umowa konsumencka według rozporządzenia Rzym I str. 4447.2. Umowa konsumencka w ustawie o p.p.m. z 2011 r. na tle obowiązujących norm dotyczących kolizyjnoprawnej ochrony konsumenta str. 454Wnioski str. 459Wykaz literatury str. 465