Tester oprogramowania
W książce omówiono wszystkie tematy wymienione w planie nauczania ISTQB® Certyfikowany Tester dla poziomu podstawowego z roku 2011. Aby ułatwić naukę i zrozumienie podejmowanych tematów, zagadnienia teoretyczne zobrazowano odpowiednio dobranymi przykładami. Każdy rozdział kończy się pytaniami kontrolnymi, będącymi zarazem celami nauczania określonymi przez ISTQB® dla poszczególnych tematów, co ułatwi samodzielne sprawdzenie stanu swojej wiedzy. W celu umożliwienia lepszego przygotowania się do egzaminu w książce przedstawiono również przykładowe pytania egzaminacyjne. Publikacja ma pomóc czytelnikowi w zdobyciu wiedzy niezbędnej do przygotowania do egzaminu ISTQB® Certyfikowany Tester (International Software Testing Qualification Board) na poziomie podstawowym. Egzamin ten umożliwia zdobycie uznawanego na całym świecie certyfikatu poświadczającego kwalifikacje w obszarze testowania oprogramowania. Dowiesz się: • czym jest testowanie oprogramowania według ISTQB® i jakie obejmuje czynności; • jaka nomenklatura obowiązuje w obszarze testowania oprogramowania i jak jej prawidłowo używać; • jakie miejsce w przedsięwzięciu informatycznym zajmuje testowanie oprogramowania i jakie ma ono znaczenie dla sukcesu projektu; • jak planować i realizować proces testowania w projekcie IT, uwzględniając specyfikę projektu i wytwarzanego produktu; • jak projektować przypadki testowe przy użyciu różnych technik; • jak przygotować się do egzaminu – jaki zakres informacji jest wymagany na egzaminie certyfikacyjnym, co musisz zapamiętać, co zrozumieć i potrafić wyjaśnić na przykładach oraz co powinieneś umieć wykorzystać w praktyce; poznasz przykładowe pytania egzaminacyjne przedstawiające formę i sposób weryfikacji wiedzy podczas egzaminu certyfikacyjnego. Powinieneś wiedzieć: • jakie jest znaczenie jakości dla odbioru i użytkowania dowolnego produktu; • jakie są podstawowe fazy i charakterystyki cyklu życia produktu; • jakie procesy – zarządcze i wytwórcze – składają się na proces wytwarzania produktu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-18565-7
- ISBN druku: 978-83-01-18203-8
- Liczba stron: 210
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O książce 11 1. Podstawy testowania 13 1.1. Konieczność testowania 15 1.1.1. Wprowadzenie 15 1.1.2. Kontekst systemów informatycznych 15 1.1.3. Przyczyny usterek w oprogramowaniu 16 1.1.4. Rola testowania w rozwoju, utrzymaniu i użytkowaniu oprogramowania 18 1.1.5. Testowanie a jakość 19 1.1.6. Jak dużo testowania jest potrzebne 19 1.2. Czym jest testowanie 20 1.3. Ogólne zasady testowania 23 1.3.1. Zasada 1 – testowanie ujawnia usterki 23 1.3.2. Zasada 2 – testowanie gruntowne jest niewykonalne 24 1.3.3. Zasada 3 – wczesne testowanie 24 1.3.4. Zasada 4 – kumulowanie się błędów 25 1.3.5. Zasada 5 – paradoks pestycydów 25 1.3.6. Zasada 6 – testowanie zależy od kontekstu 25 1.3.7. Zasada 7 – mylne przekonanie o braku błędów 26 1.4. Podstawowy proces testowy 26 1.4.1. Wprowadzenie 26 1.4.2. Planowanie i nadzór nad testami 27 1.4.3. Analiza i projektowanie testów 29 1.4.4. Implementacja i wykonanie testów 31 1.4.5. Ocena spełnienia kryteriów zakończenia i raportowanie 33 1.4.6. Czynności zamykające testy 33 1.5. Psychologia testowania 34 1.6. Przykładowe pytania 36 2. Testowanie w cyklu życia oprogramowania 41 2.1. Modele wytwarzania oprogramowania 43 2.1.1. Wprowadzenie 43 2.1.2. Modele sekwencyjne 44 2.1.3. Modele iteracyjno-przyrostowe 46 2.1.4. Testowanie w cyklu życia oprogramowania 49 2.2. Poziomy testów 50 2.2.1. Wprowadzenie 50 2.2.2. Testy modułowe 52 2.2.3. Testy integracyjne 54 2.2.4. Testy systemowe 56 2.2.5. Testy akceptacyjne 59 2.3. Typy testów 62 2.3.1. Wprowadzenie 62 2.3.2. Testowanie funkcji (testowanie funkcjonalne) 63 2.3.3. Testowanie atrybutów niefunkcjonalnych (testowanie niefunkcjonalne) 65 2.3.4. Testowanie struktury/architektury oprogramowania (testowanie strukturalne) 68 2.3.5. Testowanie związane ze zmianami (testowanie potwierdzające oraz regresywne) 69 2.4. Testowanie pielęgnacyjne 72 2.5. Przykładowe pytania 73 3. Statyczne techniki testowania 77 3.1. Techniki statyczne a proces testowania 79 3.2. Proces przeglądu 81 3.2.1. Wprowadzenie 81 3.2.2. Kroki przeglądu formalnego 82 3.2.3. Role i odpowiedzialność 83 3.2.4. Typy przeglądów 84 3.2.5. Czynniki wpływające na powodzenie przeglądów 86 3.3. Analiza statyczna za pomocą narzędzi 87 3.4. Przykładowe pytania 89 4. Techniki projektowania testów 93 4.1. Proces rozwoju testów 95 4.2. Kategorie technik projektowania testów 101 4.3. Techniki oparte na specyfikacji lub czarnoskrzynkowe 102 4.3.1. Podział na klasy równoważności 102 4.3.2. Analiza wartości brzegowych 104 4.3.3. Testowanie na podstawie tablicy decyzyjnej 105 4.3.4. Testowanie przejść między stanami 108 4.3.5. Testowanie na podstawie przypadków użycia 111 4.4. Techniki oparte na strukturze lub białoskrzynkowe 114 4.4.1. Wprowadzenie 114 4.4.2. Testowanie i pokrycie instrukcji 117 4.4.3. Testowanie i pokrycie decyzji 119 4.4.4. Inne techniki oparte na strukturze 122 4.5. Techniki oparte na doświadczeniu 123 4.6. Wybór technik testowania 125 4.7. Przykładowe pytania 126 5. Zarządzanie testowaniem 137 5.1. Organizacja testów 139 5.1.1. Wprowadzenie 139 5.1.2. Organizacja testów a ich niezależność 139 5.1.3. Zadania lidera testów oraz testera 140 5.2. Planowanie i szacowanie testów 143 5.2.1. Wprowadzenie 143 5.2.2. Planowanie testów 143 5.2.3. Szacowanie testów 150 5.2.4. Podejście do testowania, strategia testowania 153 5.3. Monitorowanie postępu testów i nadzór 156 5.3.1. Monitorowanie postępu testów 156 5.3.2. Raportowanie testów 158 5.3.3. Kierowanie testami (nadzór nad testami) 160 5.4. Zarządzanie konfiguracją 161 5.5. Ryzyko a testowanie 163 5.5.1. Wprowadzenie 163 5.5.2. Ryzyko projektowe a produktowe 163 5.5.3. Testowanie oparte na ryzyku 165 5.6. Zarządzanie incydentami 168 5.7. Przykładowe pytania 171 6. Testowanie wspierane narzędziami 179 6.1. Typy narzędzi testowych 181 6.1.1. Cel wsparcia narzędziowego dla testów 181 6.1.2. Klasyfikacja narzędzi testowych 182 6.1.3. Wsparcie narzędziowe dla zarządzania testowaniem i testami 182 6.1.4. Wsparcie narzędziowe dla testów statycznych 184 6.1.5. Wsparcie narzędziowe dla specyfikacji testów 185 6.1.6. Wsparcie narzędziowe dla wykonania testów oraz logowania 186 6.1.7. Wsparcie narzędziowe dla wydajności i monitorowania 187 6.1.8. Porównanie typów narzędzi testowych 188 6.1.9. Wsparcie narzędziowe dla różnych obszarów zastosowań 190 6.2. Skuteczne użycie narzędzi, potencjalne korzyści i ryzyko 191 6.3. Wdrażanie narzędzi w organizacji 195 6.4. Przykładowe pytania 197 Literatura 201 Spis rysunków 203 Spis tabel 204 Spis definicji 205 Spis przykładów 208 Spis pytań 208