Start-up a uwarunkowania sukcesu. Wymiar teoretyczno-praktyczny
Przygotowując niniejszą publikację autorzy przyjęli założenie, że w związku z rosnącym zainteresowaniem rozwiązaniami biznesowymi typu start-up i ich ostatnią popularnością w naszym kraju, w tym na szczeblu instytucjonalnym, ważnym krokiem w ramach całościowej próby systematyzacji tego zjawiska będzie rozstrzygnięcie, m.in. za sugestią językoznawcy i leksykografa M. T. Bańko, będącego profesorem nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, kwestii nazewnictwa i sposobu pisania nazwy ""start-up"". Równocześnie publikacja swoim zakresem tematycznym obejmuje m.in. takie zagadnienia jak: identyfikacja kluczowych pojęć odnoszących się do start-upów, innowacyjność technologiczna, przedsiębiorczość akademicka, aspekty prawne, otoczenie wspierające, metody oceny finansowej i metody pomiaru ryzyka, źródła finansowania, aspekty psychologiczne oraz tendencje rozwojowe.
Prezentowana publikacja składa się z jedenastu rozdziałów, które opisują wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne związane z przedsięwzięciami typu start-up, a w szczególności z ich istotą, inicjowaniem i realizacją. Tym samym stanowi ona przykład kompleksowego i wyczerpującego ujęcia zagadnienia, co znajduje wyraz w postaci rozbudowanego zbioru rozdziałów, w których autorzy koncentrują się na wnikliwym omówieniu najważniejszych kwestii z punktu widzenia wszystkich zainteresowanych stron, począwszy od studentów, poprzez osoby rozpoczynające własny biznes, przedsiębiorców i instytucje finansujące, a kończąc na nauczycielach akademickich.
- Kategorie:
- Redakcja: Adam Kałowski, Jacek Wysocki
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8030-140-5
- Liczba stron: 309
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp Marek Laszuk Rozdział 1. Przedsięwzięcia typu start-up 1.1. Wprowadzenie 1.2. Prima via charakterystyka pojęcia start-up 1.3. Typologia start-upów 1.4. Identyfikacja pojęcia start-up według wybranych kryteriów 1.5. Podsumowanie Bibliografia Jan Klimek Rozdział 2. W sektorze MSP - refleksje o zarządzaniu przedsiębiorstwem innowacyjnym 2.1. Wprowadzenie 2.2. Who is who? 2.3. Siła, ale i słabość 2.4. Klucz do efektywności 2.5. Strategia awansu 2.6. Start-up 2.7. Podsumowanie Bibliografia Krystyna Poznańska Rozdział 3. Start-upy technologiczne - specyfika i sposoby ich tworzenia 3.1. Wprowadzenie 3.2. Charakterystyka przedsiębiorstw technologicznych 3.3. Przedsiębiorczość technologiczna podstawą nowych technologicznych przedsiębiorstw 3.4. Przykłady firm technologicznych w gospodarce polskiej 3.5. Podsumowanie Bibliografia Dariusz Turek Rozdział 4. Psychologia start-upowca. Dlaczego sukces nie zależy tylko od pomysłu? 4.1. Wprowadzenie 4.2. Pomiędzy pomysłem a start-upem 4.3. Start-upowiec - kim on jest? 4.4. Czynniki psychologiczne charakteryzujące przedsiębiorców w start-upach 4.5. Czynniki poznawcze charakteryzujące przedsiębiorców w start-upach 4.6. Podsumowanie Bibliografia Andrzej Filipowicz Rozdział 5. Aspekty prawne funkcjonowania przedsiębiorcy na początkowym etapie rozwoju (start-up, development stage) 5.1. Wprowadzenie 5.2. Kryteria różnicowania sytuacji prawnej przedsiębiorcy w początkowych stadiach rozwoju 5.3. Regulacje prawne na etapie rozpoczynania działalności gospodarczej 5.4. Sytuacja prawna początkującego przedsiębiorcy - ułatwienia w działaniu dla MSP 5.5. Wsparcie publiczne dla małych i średnich przedsiębiorców na początkowym etapie rozwoju 5.6. Podsumowanie Bibliografia Adam Kałowski Rozdział 6. Metody oceny finansowej przedsięwzięć typu start-up 6.1. Wprowadzenie 6.2. Istota rachunku ekonomicznego w kontekście przedsięwzięć inwestycyjnych typu start-up 6.3. Klasyczne metody oceny opłacalności finansowej przedsięwzięć typu start-up 6.3.1. Metody proste 6.3.2. Metody dyskontowe 6.4. Płynność w przedsięwzięciach typu start-up 6.5. Podsumowanie Bibliografia Jacek Wysocki Rozdział 7. Pomiar i ocena ryzyka w przedsięwzięciach typu start-up 7.1. Wprowadzenie 7.2. Istota ryzyka w aspekcie realizacji start-upów 7.3. Metody pomiaru ryzyka w ocenie opłacalności start-upów 7.3.1. Metoda analizy wrażliwości 7.3.2. Metody symulacyjne 7.3.3. Metody statystyczno-probabilistyczne 7.3.4. Metody scenariuszowe 7.3.5. Metoda stopy dyskontowej uwzględniającej ryzyko 7.3.6. Metoda równoważnika pewności 7.3.7. Metoda graniczna okresu zwrotu 7.4. Wykorzystanie podejścia opcyjnego do ewaluacji ryzyka w start-upach 7.5. Podsumowanie Bibliografia Jacek Lipiec Rozdział 8. Alternatywne źródła finansowania start-upów 8.1. Wprowadzenie 8.2. Alternatywne finansowanie start-upów 8.3. Idea crowdfundingu 8.4. Firma Zortrax jako przykład alternatywnego finansowania 8.5. Podsumowanie Bibliografia Adam Kałowski, Justyna Góral Rozdział 9. Ekosystemy start-upowe 9.1. Wprowadzenie 9.2. Otoczenie sprzyjające rozwijaniu innowacyjnych przedsięwzięć 9.3. Ekosystemy start-upowe na świecie - wybrane przykłady 9.4. Ekosystemy start-upowe w Polsce 9.5. Podsumowanie Bibliografia Jakub Brdulak Rozdział 10. Przedsiębiorczość akademicka na wybranych przykładach 10.1. Wprowadzenie 10.2. Współpraca uczelni z interesariuszami według badań IBAR 10.3. Współpraca SGH z firmami zewnętrznymi w obszarze dydaktycznym 10.3.1. Zasady tworzenia relacji uczelni z interesariuszami zewnętrznymi 10.3.2. Przedsiębiorstwo jako dostarczyciel określonej metodyki 10.3.3. Współpraca między komisjami akredytacyjnymi a firmami w obszarze dydaktycznym 10.3.4. Tworzenie mechanizmów współpracy z otoczeniem opartej na zasobach wewnętrznych uczelni 10.4. Współpraca między sektorem nauki a sektorem biznesu w obszarze prowadzenia prac B+R w Polsce 10.5. Podsumowanie Bibliografia Adam Kałowski, Justyna Góral Rozdział 11. Tendencje rozwojowe polskiego rynku start-upów 11.1. Wprowadzenie 11.2. Innnowacyjność polskiej gospodarki 11.3. Źródła finansowania rozwoju polskich start-upów 11.4. Statystyczny obraz demografii polskich start-upów 11.5. Sukcesy polskich start-upów 11.6. Tendencje w rozwoju sektora polskich start-upów 11.7. Podsumowanie Bibliografia Aneks. Zestawienie 10 najbardziej innowacyjnych polskich start-upów