Samobójstwo w kulturze dzisiejszej
Autorka tej książki podjęła próbę znalezienia odpowiedniego języka do rozmowy o ludzkiej autodestrukcji. Prezentowane studium porównawcze, zestawiające autentyczne zapisy pozostawiane przez samobójców z ich kulturowymi przedstawieniami, umożliwia dostrzeżenie różnic między tymi tekstami. Interdyscyplinarne podejście, w którym wykorzystane zostały drogi interpretacyjne zarówno kulturoznawcze, językoznawcze, jak i suicydologiczne, pozwala na otwarcie dialogu naukowego z narracją tworzoną przez kulturę, media i społeczeństwo.
Zapis, jaki zostawia po sobie samobójca, jest tekstem, na który została nałożona warstwa stereotypów, mitów i wyobrażeń. Wokół samobójcy oraz jego czynu zbudowano opowieść na podstawie przekazów, które przez lata dostarczały prasa, kino, literatura, a w ostatnim czasie Internet. Narracja ta, odwołująca się do samobójstw bohaterów literackich, filmowych, a także postaci z pierwszych stron medialnych doniesień, mało ma jednak wspólnego z dramatem śmierci w odosobnieniu i rozpaczy, który rozgrywa się każdego dnia, w świecie pozbawionym rozgłosu oraz blasku reflektorów.
A comparative study which juxtaposes original suicide notes with their cultural representations and allows for seeing the differences between such texts. An interdisciplinary approach, which uses cultural, language and suicidal interpretations thus enabling a scientific dialogue with the narrative created by culture, media and society.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-4695-5
- ISBN druku: 978-83-235-4687-0
- Liczba stron: 370
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Uwagi wstępne 11 Część I. Wprowadzenie Rozdział 1 Samobójstwo i list samobójcy – defi nicje, statystyki, typologia 19 1.1. Definicje 19 1.2. Typologia zachowań samobójczych – podstawowe teorie 23 1.3. Statystyki zachowań samobójczych w Polsce i na świecie – skala zjawiska 27 1.3.1. Świat 27 1.3.2. Polska 29 1.4. List samobójcy – defi nicja i częstotliwość zjawiska 30 Rozdział 2 Historia badań listu pożegnalnego 36 2.1. Badania polskie 36 2.2. Badania zagraniczne 40 Rozdział 3 List samobójcy jako fakt kulturowy i gatunek wypowiedzi 54 3.1. Samobójstwo jako fakt kulturowy 54 3.2. List samobójcy jako fakt kulturowy 63 3.3. List samobójcy jako gatunek wypowiedzi 72 Część II. Autentyczne zapisy tekstów samobójców Rozdział 4 Struktura tekstu w listach samobójców 79 Rozdział 5 Monolog ostateczny 88 Rozdział 6 List samobójcy jako wypowiedź performatywna 101 Rozdział 7 Samobójca i jego świadectwo 125 7.1. Sytuacja graniczna 126 7.2. Sytuacja graniczna – końcowy akt czy część procesu? 127 7.3. Samobójstwo to samotna podróż 129 7.4. Społeczna izolacja samobójcy 131 7.5. Samobójca i morderca 132 7.6. Obrzęd przejścia i pojęcie liminalności 133 7.7. Liminalność w problematyce suicydalnej 134 7.8. Gdzie jest miejsce dla samobójcy? 135 7.9. Świadectwo 137 Rozdział 8 Funkcje tekstu pożegnalnego 141 8.1. Strategia pierwsza – nadawca używający funkcji 143 8.2. Strategia druga − nadawca rozwijający użyte funkcje 147 8.3. Znaczenia funkcji tekstu pożegnalnego dla zrozumienia celu zapisu 150 Część III. List samobójcy w kulturze Rozdział 9 Obraz samobójstwa we współczesnej kulturze masowej 155 Rozdział 10 Obraz listu pożegnalnego i samobójcy w filmie fabularnym 169 10.1. Samobójstwo jako temat filmowy 172 10.2. Weronika postanawia umrzeć 174 10.3. Skazani na Shawshank 178 10.4. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 180 10.5. Jak piszą fi lmowi samobójcy? 183 10.6. Podsumowanie – samobójstwo jako triada 186 Rozdział 11 Samobójca i list pożegnalny w literaturze 188 11.1. Samobójcy wyimaginowani i ich listy 192 11.2. List N.N. 194 11.3. Listy Wertera 198 11.4. List Kokorina 208 11.5. Listy bohaterów literackich w porównaniu z autentycznymi zapisami samobójców 214 Rozdział 12 Listy samobójców w Internecie 219 12.1. Zagrożenia i nowe możliwości 219 12.2. E-pożegnanie i listy samobójców 232 12.2.1. Metodologia badawcza 232 12.2.2. E-pożegnanie − opis zjawiska 233 12.2.3. Strony zawierające przykłady listów pożegnalnych 237 12.2.4. Fora internetowe 240 12.2.5. Portale: Facebook, Instagram, Tumblr, Twitter, YouTube 246 12.2.6. Prywatne blogi 251 12.2.7. Strony publikujące poezję i opowiadania 254 12.2.8. Doniesienia prasowe 260 12.3. Wnioski 265 Część IV. Zakończenie Rozdział 13 Kilka słów o samobójstwie, czyli różnica między narracją a relacją 271 13.1. Śmierci nie ma 272 13.2. Narracja o samobójstwie 273 13.3. List pożegnalny jako relacja 275 Podsumowanie 277 Bibliografia 278 Źródła analizowane 278 Źródła wykorzystane 279 Spis załączników 290 Autentyczne listy z akt prokuratur warszawskich 290 Przykłady wątków suicydalnych w Internecie 291 Załączniki 293 Indeks nazwisk 359 Indeks rzeczowy 365