Rodzice dzieci z autyzmem
Publikacja Ewy Pisuli – znakomitej specjalistki w dziedzinie dziecięcych zaburzeń rozwojowych – zawiera analizę sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dotknięto w niej kwestii doświadczania stresu przez rodziców, jego przyczyn, przebiegu oraz radzenia sobie. Autorka wnikliwie analizuje interakcje rodziców z autystycznym dzieckiem oraz obraz dziecka w oczach rodziców. Rozpatruje możliwości udzielenia pomocy rodzicowi oraz obszary, w jakich pomoc ta jest najbardziej potrzebna.
„Autyzm u dziecka to dla rodzica wyzwanie, z którym może on sobie poradzić lepiej lub gorzej. Dla niektórych rodziców ogrom zadań związanych z opieką nad takim dzieckiem stanowi ciężar niemożliwy do udźwignięcia, innych mobilizuje do podejmowania różnorodnych wysiłków, a nawet staje się dla nich źródłem rozwoju. To, w jaki sposób rodzice radzą sobie w tej sytuacji, zależy od wielu czynników, znacznie wykraczających poza ich własne cechy, predyspozycje, system wartości czy motywację. Poszukiwanie i realizowanie w praktyce najlepszych form wspierania tych rodzin to wciąż bardzo ważne zadanie, stanowiące wyzwanie dla badaczy, terapeutów, pracowników socjalnych i wielu innych specjalistów pracujących z rodzinami dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20703-8
- ISBN druku: 978-83-01-16940-4
- Liczba stron: 220
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 1. Historia badań nad rodzicami dzieci z autyzmem 11 2. Stres rodzicielski 25 2.1. Przyczyny stresu 26 2.2. Stres u matek i ojców 42 2.3. Konsekwencje stresu rodzicielskiego 49 3. Jak rodzice radzą sobie ze stresem 53 3.1. Strategie i style radzenia sobie ze stresem 53 3.2. Radzenie sobie ze stresem a adaptacja rodziców 59 3.3. Radzenie sobie ze stresem a poczucie koherencji rodziców 61 3.4. Pozytywne doświadczenia związane z rodzicielstwem 64 3.5. Poczucie umocnienia 69 4. Interakcje rodzic-dziecko z autyzmem 73 4.1. Dziecko z autyzmem jako uczestnik interakcji 73 4.2. Interakcje dziecka z rodzicami 75 4.2.1. Interakcje matka–dziecko 77 4.2.2. Interakcje ojciec–dziecko 80 4.3. Autyzm i przywiązanie 86 5. Jak matki i ojcowie postrzegają swoje dzieci z autyzmem i siebie jako rodziców 93 5.1. Czym jest autyzm w opinii matek 95 5.2. Jak matki widzą przyczyny trudności dziecka 98 5.3. Jak matki postrzegają przywiązanie swoich dzieci 102 5.4. Co cieszy matki w rozwoju dziecka 105 5.5. Przyszłość widziana oczami matek 108 5.6. Czym jest autyzm według ojców 113 5.7. Jak ojcowie opisują swoje dzieci 116 5.8. Być ojcem dziecka z autyzmem 121 6. Badania nad szerszym fenotypem autyzmu 129 7. Rodzice a specjaliści 141 7.1. Problemy w diagnozowaniu autyzmu a relacje rodziców ze specjalistami 143 7.2. Rodzice w procesie terapii i edukacji dziecka 151 8. Pomoc rodzicom dzieci z autyzmem 165 8.1. Dostarczanie rodzicom wiedzy na temat autyzmu i rozwijanie ich umiejętności 167 8.2. Inne formy pomocy udzielanej rodzicom 172 Zakończenie 175 Bibliografia 179 Indeks nazwisk 207 Indeks rzeczowy 215 O Autorce 219