Przeostrzenia
W książce zestawiono dwa momenty przełomu ustrojowego, co pozwoliło na rozpatrzenie polskiej historii
XX wieku w perspektywie nie tylko gwałtownych przekształceń, lecz także długiego trwania społecznych, politycznych i kulturowych narracji, które znalazły swoje odzwierciedlenie zarówno w wybranych polskich produkcjach filmowych, jak i organizacji przemysłu filmowego czy oczekiwaniach widowni wobec kina polskiego. Autorzy zastanawiają się nad tym, z jakimi narracjami zmierzyć się musieli polscy twórcy filmowi, jakie ich elementy przedostały się do tych polskich filmów, które dowodzą dziś polityczno-społecznych wstrząsów i ciągłości, składających się na skomplikowaną genealogię III Rzeczpospolitej. Teksty autorek i autorów podejmujących to zagadnienie w kinie niemieckim, rosyjskim i czechosłowackim pozwalają zobaczyć oba przełomy w polskim kinie w kontekście transnarodowym.
******
Rack Focuses. The Cinema in the Face of
Political Transformations of 1945 and 1989
The book summarizes two moments of political breakthrough, which allows to look at Polish history in the
20th century not only from the perspective of violent transformations, but also long-lasting social, political and cultural narratives, reflected in Polish film productions, the organization of the film industry and the expectations the film audiences held of
Polish cinema. The authors reflect on the narratives Polish filmmakers had to face, what elements of these narratives are present in Polish films which today prove both socio-political shocks and continuity and which form the complicated genealogy of the Third Polish Republic. The texts addressing this issue in German, Russian and Czechoslovakian cinema allow for seeing both transformations in Polish cinema in the transnational context.
- Kategorie:
- Redakcja: Agata Zborowska, Paulina Kwiatkowska, Sylwia Borowska-Kazimiruk
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-6142-2
- ISBN druku: 978-83-235-6134-7
- EAN: 9788323561422
- Liczba stron: 278
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Piotr Śmiałowski, Budowanie nowej władzy w scenariuszach i prozie Aleksandra Ścibora-Rylskiego 13 Jędrzej Kościński, Przełom łagodny. Twórczość Stanisława Urbanowicza 41 Tomáš Hučko, Nacjonalizacja kinematografi i czechosłowackiej w poglądach i działaniach filmowców Otakara Vávry i Elmara Klosa 65 Jerzy Stachowicz, Cyfrowa maszyna zmian i Pan Kleks. Obrazy komputerów na polskim ekranie w dobie transformacji 101 Grzegorz Fortuna jr, Zmiana nośnika. Sytuacja polskich kin i dystrybucji filmowej w okresie transformacji 121 Emil Sowiński, Młodzi i film? Instytucjonalne uwarunkowania debiutów okresu transformacji 135 Piotr Pławuszewski, Król i śmieci. O filmie dokumentalnym Autoportret (1993) Marcela Łozińskiego 161 Paulina Gorlewska, Kolegą moim bądź. Od „czarnuchy” do melodramatu, czyli ekscesy transformacji we wczesnych filmach Władysława Pasikowskiego 179 Denis Viren, Spojrzenie na komunistyczną przeszłość w rosyjskim kinie lat 90. 199 Marta Brzezińska-Pająk, Autem z papieru w nowe czasy. Symbolika trabanta w kontekście przełomu 1989 roku w filmie niemieckim (na wybranych przykładach) 213 Michał Piepiórka, Dorosłe dzieci mają żal. Obrazy lat 90. w polskim kinie najnowszym (2014–2021) 231 Biogramy i abstrakty 259 Indeks nazwisk 267