Prasa regionalna na nowe czasy. Historia sukcesu francuskiego przedsiębiorstwa prasowego Ouest-France
Częste dzisiaj pytanie, czy cywilizacja obrazu i emocji, oparta na przekazie multimedialnym, zastąpi niebawem galaktykę Gutenberga, opartą na piśmie i pogłębionej refleksji, dotyczy zwłaszcza młodego pokolenia, dorastającego w świecie zglobalizowanej informacji.
Prasa drukowana nadal jednak pozostaje ważnym elementem życia społecznego. W Europie doby globalizacji ma też zadanie szczególne podtrzymywania tożsamości narodowych i regionalnych oraz pielęgnowania kultur narodowych i tradycji tzw. małych ojczyzn.
Regionalny dziennik „Ouest France", wydawany w Rennes przez spółkę Ouest-France SA, czołową w grupie medialnej SIPA/Ouest-France, jest prawdziwym fenomenem na francuskim i europejskim rynku płatnej prasy codziennej. Jest też żywym świadectwem jej użyteczności i znaczenia.
Dziennik „Ouest-France" od ponad 30 lat utrzymuje pozycję lidera na rynku prasy codziennej we Francji, rozchodząc się każdego dnia w blisko 800 tysiącach egzemplarzy. Jest to tym bardziej niezwykłe, że obejmuje on swoim zasięgiem zaledwie 12 spośród 96 departamentów Francji. Daleko za nim pozostają tak renomowane francuskie dzienniki o zasięgu ogólnokrajowym, jak „Le Monde", „Le Figaro" czy „Liberation".
Autorka stara się w tej książce odpowiedzieć na pytania, dlaczego właśnie „Ouest-France" osiągnął tak znaczącą pozycję na rynku prasy drukowanej we Francji oraz jakie warunki zewnętrzne i wewnętrzne musiały zostać spełnione, aby jego sukces okazał się aż tak spektakularny.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-8987-3
- ISBN druku: 978-83-233-3213-8
- Liczba stron: 246
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 1. Przedsiębiorstwo a zarządzanie. Wybrane sektory działalności rynkowej 1.1. Cechy przedsiębiorstwa oraz specyfika zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjno-usługowym 15 1.2. Cechy organizacji i specyfika zarządzania organizacją publiczną 18 1.3. Specyficzne cechy przedsiębiorstwa prasowego (medialnego) a problematyka zarządzania 20 2. Prasa regionalna we Francji 27 2.1. Prasa prowincjonalna i regionalna od rewolucji francuskiej (rok 1789) do I wojny światowej (rok 1914) 27 Prasa ludowa za 1 sou (grosz) 29 Dystrybucja gazet 29 Zawartość gazet 29 Wydania lokalne dzienników regionalnych 30 Wielkie dzienniki regionalne 31 Modernizacja przedsiębiorstw prasowych 32 Zmiana zawartości gazet 33 Status dziennikarzy 33 2.2. Prasa regionalna w okresie I wojny światowej 35 2.3. Prasa w okresie międzywojennym 35 Zmiany technologiczne i organizacyjne w przedsiębiorstwach prasowych i kryzys gospodarczy we Francji 36 Zawartość gazet 37 Status dziennikarza 38 Reklama w prasie regionalnej 40 2.4. Prasa regionalna w okresie II wojny światowej 40 Kontrola mediów w czasie II wojny światowej 41 Zawartość gazet 41 Prasa podziemna 41 2.5. Współczesna prasa francuska 42 Odnowienie rynku prasy we Francji 42 Formy własności mediów drukowanych 43 Zmiana w pejzażu rynku mediów 44 Konkurencja na rynku prasowym 44 Status dziennikarzy 44 Nakłady prasy 45 Linia programowa redakcji, zawartość gazet 45 Wydania niedzielne 46 Właściciele gazet 46 Reklama w prasie 46 Tygodniki regionalne 48 Pomoc państwa dla prasy 48 Współzawodnictwo między dziennikami regionalnymi 49 Lokalne wydania prasy regionalnej 50 Cechy dziennikarstwa regionalnego 51 Zawartość dzienników regionalnych począwszy od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku 51 Charakterystyka dziennikarzy lokalnych 52 Informacja lokalna w prasie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych 52 Trudności na rynku prasy regionalnej w latach 1970–1990 53 Bezpłatna prasa reklamowa 54 Grupowanie się dzienników regionalnych w latach 1980–1990 54 Przełom w technologii produkcji prasy 55 Dystrybucja prasy 55 Geografia zasięgu prasy regionalnej we Francji 56 Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem prasowym w latach siedemdziesiątych XX wieku 57 Przełom XX i XXI wieku – czytelnictwo i nakłady prasy 57 Zmiany w przedsiębiorstwach prasowych w dobie Internetu 58 3. Specyfika rynku prasy regionalnej we Francji 63 3.1. Ogólne cechy rynku prasy we Francji 63 3.2. Przedsiębiorstwo prasowe oraz prasa – prawne podstawy funkcjonowania 65 Status dziennikarzy 69 Pomoc państwa dla prasy 72 Dystrybucja 74 3.3. Ekonomika codziennej prasy regionalnej we Francji 76 Podwójny rynek dla jednego produktu. Reklama i rynek reklamy 77 Czynniki wpływające na przetrwanie organizacji 79 Koncentracja na rynku codziennej prasy regionalnej 81 Bariery wejścia na rynek codziennej prasy regionalnej 83 Klasyfikacja rynku prasy drukowanej 86 3.4. Główne tytuły prasowe 87 Grupy prasowe 87 Grupy prasowe codziennej prasy regionalnej 88 Główne dzienniki francuskie 91 Prasa periodyczna 93 3.5. Nowe wyzwania dla prasy – multimedia i Internet 95 4. Czynniki rozwoju i sukcesu dziennika „Ouest-France” 97 4.1. Geograficzne, kulturowe i demograficzne uwarunkowania działania przedsiębiorstwa Ouest-France SA 97 Historia Półwyspu Bretońskiego 98 Charakterystyka mieszkańców regionu 100 Rozwój Bretanii w latach powojennych 101 Kultura Bretanii 102 Rodzina i religia jako fundamenty tożsamości 103 4.2. Protoplasta „Ouest-France” – „L’Ouest-Éclair” 104 Dziennik w okresie okupacji hitlerowskiej 107 4.3. Geneza i rozwój dziennika „Ouest-France” 108 Początki działalności „Ouest-France” 109 Społeczna funkcja dziennika 110 Patron i pracownicy 112 Pierwsza modernizacja i nowe tematy poruszane w gazecie 113 Lata pięćdziesiąte XX wieku 114 Idea sprawiedliwości społecznej 115 Strony rolnicze i rybackie 118 Europa na łamach „Ouest-France” 120 Obrona szkolnictwa prywatnego 121 Akcje społeczne i humanitarne 122 Dymisja założyciela Paula Hutina 123 Era obecnego patrona – François Régisa Hutina 123 Nowe rubryki 125 Zmiany w dzienniku 126 4.4. Pozycja dziennika „Ouest-France” na rynku gazet codziennych 127 5. Aspekty procesu zarządzania przedsiębiorstwem prasowym Ouest-France SA 131 5.1. Cele przedsiębiorstwa, strategia i polityka 131 Program działania Działu Marketingu i Promocji 141 Zaawansowana technologia i organizacja produkcji 146 Program działania w Dziale Finansowym. Zarządzanie finansami 148 5.2. Organizacja pracy w redakcji dziennika i Dziale Zasobów Ludzkich 152 Program działania w redakcji dziennika „Ouest-France” 153 Specyficzna dla „Ouest-France” organizacja pracy redakcyjnej oraz produkcji 165 Program działania w Dziale Zasobów Ludzkich 169 Bilans Socjalny 2005 176 5.3. Struktura organizacyjna grupy prasowej SIPA/Ouest-France oraz wewnętrzna struktura organizacyjna spółki Ouest-France SA 177 Spółka SIPA (Grupa SIPA/Ouest-France) 177 W obronie niezależności dziennika „Ouest-France” 178 Grupa SIPA/Ouest-France 182 Podgrupa Ouest-France 184 Podgrupa Les Journaux de Loire 186 Podgrupa PUBLIHEBDOS 187 Podgrupa PRÉCOM 190 Podgrupa SOFIOUEST 193 Wewnętrzna struktura organizacyjna spółki Ouest-France SA 195 Struktury parytetowe (skupiające pracodawców i pracowników) 198 5.4. Przywództwo jako źródło motywowania pracowników 199 5.5. Proces kontroli 201 5.6. Kultura przedsiębiorstwa 203 Zakończenie 209 Post scriptum 223 Aneks 233 Bibliografia 235 Spis tabel i ilustracji 243