Pamięć przeszłości pokolenia transformacji
Pokolenie transformacji zostało ukształtowane przez przełom ustrojowy roku 1989. Po raz pierwszy od siedemdziesięciu lat w dorosłość weszła generacja Polaków znająca wojnę i niewolę jedynie z przekazów. Tak wyjątkowa chwila wymaga pogłębionej refleksji nad młodym pokoleniem.
Trzeba odpowiedzieć na wiele pytań, wśród których jedno wydaje się szczególnie istotne: w jakim stopniu młodzież wychowana w realiach wolnej Polski jest skłonna uznać przeszłość za istotny element wyjaśniający współczesność i dostrzec wpływ historii na swe życie? Na ile chce się odwrócić od przeszłości i uznać, że jest nudna, niewarta rozważania, po prostu niepotrzebna?
Książka stanowi rezultat badania przeprowadzonego jesienią 2009 r. na zbiorowości ponad 5 tys. uczniów w ponad stu szkołach średnich w całej Polsce.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-569-6
- ISBN druku: 978-83-7383-569-6
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1 Społeczna pamięć przeszłości i jej rola w okresie transformacji 14 1.1. Społeczny kontekst badań: pamięć o przeszłości w polskim dyskursie publicznym po 1989 r. 14 1.2. Teoretyczny kontekst badań: teorie społecznej pamięci przeszłości 25 1.3. Młodzież okresu transformacji jako pokolenie 29 1.4. Pokolenie a pamięć przeszłości 34 Rozdział 2 Charakterystyka badań: problematyka i procedura 38 2.1. Problemy badawcze 38 2.2. Operacjonalizacja problematyki badawczej 49 2.3. Technika sondażu ankietowego 52 2.4. Dobór próby i procedura badań 53 Rozdział 3 Między bohaterstwem a egzystencją w szarej codzienności. Pamięć rodzinna młodych Polaków 56 3.1. Transmisja pamięci o przeszłości: rozmówcy i tematy 56 3.2. Znajomość rodzinnej historii 59 3.3. Przeszłość w zwierciadle rodzinnych pamiątek 65 3.4. Przeszłość jako przedmiot rodzinnych wspomnień i różnic zdań 66 Rozdział 4 Kanony postaci, wydarzeń i miejsc historycznych 77 4.1. Kanony i ich rola w poznawaniu pamięci przeszłości 77 4.2. Historyczne wzorce osobowe 81 4.3. Kanon postaci historycznych 83 4.4. Kanon wydarzeń historycznych 90 4.5. Kanon miejsc historycznych 97 Rozdział 5 Pamięć „żywa” – pamięć „martwa”…. Przeszłość i sposoby jej doświadczania w życiu codziennym 102 5.1. Charakterystyka wybranych typów pamięci 102 5.2. Pamięć w wymiarze rodzinnym, lokalnym, narodowym 106 5.3. Pamięć antykwaryczna, historyczna, monumentalna 111 Rozdział 6 Terytorialny kontekst pamięci przeszłości 116 6.1. Polski regionalizm a badania pamięci 116 6.2. „Historyczne centra” i „historyczne peryferie”. Świadomość wyjątkowości przeszłości lokalnych wspólnot 122 6.3. Pogranicze narodowe pograniczem pamięci? Postawy wobec przeszłości na obszarach peryferyjnych 127 Rozdział 7 Młodzież wobec miejsc pamięci oraz obrzędów upamiętniających przeszłość 141 7.1. Rola miejsc pamięci w kształtowaniu pamięci przeszłości 141 7.2. Miejsca historyczne ważne dla młodzieży ze względów osobistych 144 7.3. Akceptowane i kwestionowane rodzaje tematyki upamiętniania przeszłości 147 7.4. Obrzędowe kontakty z przeszłością i ocena ich atrakcyjności 152 Rozdział 8 II wojna światowa w świadomości młodych Polaków 157 8.1. Główne obszary analizy 157 8.2. Wybrane elementy pamięci o II wojnie światowej 160 8.3. Postawy wobec konfliktów o pamięć 165 8.4. Ocena polskiej historii i opinie o roli państwa w polityce pamięci 167 8.5. Auschwitz, Jedwabne, szmalcownicy. Co łączy, a co dzieli pamięć młodych Polaków i Żydów? 169 Rozdział 9 „Nudna, statyczna, nieaktualna”. Opinie młodzieży o polskiej edukacji historycznej 177 9.1. Jak opowiadać historię, czyli sposoby uatrakcyjnienia szkolnego przekazu wiedzy o przeszłości 177 9.2. Historia niedopowiedziana, czyli jakich zagadnień brakuje na lekcjach historii 186 9.3. Przyczyny braku zainteresowania historią wśród młodzieży 188 Rozdział 10 Pamięć przeszłości pokolenia transformacji… a postulaty pamięci ponadnarodowej i europejskiej 191 10.1. Podsumowanie i wnioski 191 10.2. Narodowa martyrologia czy europejski uniwersalizm? Spór na przykładzie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku 199 10.3. Jakiej historii chcą dziś młodzi Polacy? 203 Bibliografia 208