Nauka jako obiekt kultu
Książka podejmuje problematykę wysokiego poziomu zainteresowania oraz szacunku, jakimi we współczesnym świecie cieszą się przekazy o tematyce naukowej. W poszczególnych rozdziałach kwestia ta poddawana jest interdyscyplinarnym analizom, uwzględniającym m.in. kontekst popkulturowy, metodologiczny, społeczny i psychologiczny. Punkt kulminacyjny rozprawy stanowi prezentacja koncepcji silnie scjentystycznego
światopoglądu (określonego mianem
scjentoteizmu) oraz jego psychologicznych podstaw i korelatów. Książka adresowana jest do psychologów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych, a także wszystkich osób zainteresowanych tematyką wpływu nauki, naukowców i najnowszych odkryć naukowych na funkcjonowanie jednostki i społeczeństwa.
Recenzja książki ukazała się:
- na stronach czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 3 (208) marzec 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3273:nauka-obiekt-kultu&catid=286&Itemid=30);
- w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 3/2016, s. 69 (Mariusz Karwowski: Wiedza na ołtarze!).
Artykuł o książce ukazał się w czasopiśmie „Gazeta Uniwersytecka UŚ” nr 10 (240) lipiec–wrzesień 2016, s. 14–15 (Maria Sztuka: "Dlaczego jedni ufają naukowcom, a inni mają ich za kuglarzy?", artykuł dostępny pod adresem: http://gazeta.us.edu.pl/node/283913).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-628-2
- Liczba stron: 212
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Przedmowa / 9 Wstęp / 11 Rozdział 1 Współczesne sposoby prezentowania nauki w kanałach kultury popularnej / 19 Wprowadzenie / 19 Nauka w telewizji / 21 Ekspert na śniadanie / 22 Naukowy zawrót głowy / 25 Nauka w reklamie / 27 Nauka w prasie i literaturze popularnonaukowej / 30 Nauka w Internecie / 35 „Kopalnia wiedzy”, czyli krótko i na temat / 36 Między memami a wiedzą bezużyteczną / 39 Racjonalista.pl — strona WWW i styl życia / 41 Podsumowanie / 44 Rozdział 2 Jak działa nauka? Wybrane koncepcje metodologiczne / 47 Wprowadzenie / 47 Pozytywizm Augusta Comte’a / 50 Naukowy ekskluzywizm / 52 Systemowość / 52 Finalizacja rozwoju ludzkości i jej zjednoczenie pod szyldem nauki / 53 Świeckie odkupienie / 53 Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego / 54 Empiryzm / 55 Pozytywizm / 55 Fizykalizm / 56 Uwolnienie nauki od terminów metafizycznych / 57 Sądy syntetyczne w matematyce / 58 Nauka a szczęście ludzkości / 59 Cztery filary współczesnej refleksji nad funkcjonowaniem nauki — Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend / 61 Karl Raimund Popper / 61 Thomas Kuhn / 67 Imre Lakatos / 73 Paul Feyerabend / 77 Nauka oczami naukowców / 81 Edward O. Wilson / 81 Richard Dawkins / 86 Rozdział 3 Uprawianie i recepcja nauki w perspektywie psychologicznej / 91 Wprowadzenie / 91 Aktywna psychologia nauki / 93 Jak możliwa jest nauka / 93 Obróbka termiczna pokarmów / 94 Wydłużona niedojrzałość mózgu / 97 Kultura jako agregat nauki / 99 Intuicyjny naukowiec / 102 Uprawianie nauki w perspektywie dyscyplin społecznych / 104 Dlaczego nauka jest trudna / 111 Receptywna psychologia nauki / 119 Społeczna psychologia nauki receptywnej / 119 Poznawcza psychologia nauki receptywnej / 125 Rozdział 4 Scjentoteizm — definicja, charakterystyka i uwarunkowania zjawiska / 135 Wprowadzenie / 135 Identyfikacja nieporozumień na temat nauki oparta na modelu Pascala Boyera / 138 Nieporozumienie 1: Nauka udziela odpowiedzi na pytania metafizyczne / 140 Nieporozumienie 2: Wypowiedzi naukowców mówią o obiektywnej prawdzie / 141 Nieporozumienie 3: Nauka pozwala uwolnić się od lęku i niepokoju / 143 Nieporozumienia 4 i 5: Nauka daje niepodważalne wyjaśnienia zjawisk występujących w przyrodzie oraz opis działania ludzkiej psychiki / 145 Nieporozumienie 6: Nauka daje odpowiedzi na pytania o kwestie ostateczne / 147 Nieporozumienie 7: Nauka daje nadzieję na ostateczne zjednoczenie ludzkości / 148 Nieporozumienie 8: Twierdzenia nauki są oparte na niepodważalnych założeniach / 150 Nieporozumienie 9: Nauka stoi na szczycie drabiny dociekań, w związku z czym badanie nauki jest nieracjonalne / 152 Scjentoteizm — konceptualizacja pojęcia / 153 Czym jest scjentoteizm? / 153 Scjentoteizm jako światopogląd / 155 Przejawy scjentoteizmu / 160 Psychologiczne uwarunkowania scjentoteizmu / 164 Typologia umysłu w modelu Junga—Nosala / 164 Potrzeba poznawczego domknięcia w koncepcjach Arie Kruglanskiego i Małgorzaty Kossowskiej / 170 Orientacje temporalne w koncepcji Philipa Zimbardo i Johna Boyda / 174 Potrzeba poznania w koncepcji Johna Cacioppo i Richarda Petty’ego / 176 Przekonania na temat źródeł natury człowieka — koncepcja Marzeny Żmudy-Trzebiatowskiej / 178 Zakończenie / 181 Bibliografia / 185 Indeks osobowy / 199 Summary / 205 Zusammenfassung / 207