Mickiewicz i romantyczna filozofia języka
Zainteresowanie Mickiewicza językiem prowadziło od dialogu z różnymi odmianami i aspektami filozofii mowy oraz od przedstawienia jego własnych idei w tym zakresie do ich praktycznego zastosowania. Po wileńsko-kowieńskich, młodzieńczych doświadczeniach z greką, łaciną, retoryką, próbach przezwyciężenia rozdźwięku między językiem, „głosem” a „myślą”, inspirowanych teoriami lingwistycznymi romantyków niemieckich i czeskich, po metafizycznych przemyśleniach na temat mowy jako źródła poznania i zjednoczenia Słowiańszczyzny, autor prelekcji paryskich przeszedł do praktycznych operacji na języku. Był to swoisty sprawdzian dla języka jako możliwego świadectwa starożytności Słowian. ****** Mickiewicz and Romantic Philosophy of Language The scope of Mickiewicz’s interest in language was enormous. The fundamental message of the poet’s argument is that speech does not only express reality and depicts it, but in some miraculous way allows us to look into it, learn about the past and predict the future. It is a kind of time machine, which, on the one hand, enables going back to the most distant past, to the beginnings of humanity, not described in chronicles, and on the other hand, allows to design a world about to happen.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-6204-7
- ISBN druku: 978-83-235-6395-2
- EAN: 9788323562047
- Liczba stron: 372
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział pierwszy. Mickiewicz wobec kierunków myślenia o języku w XVIII i XIX wieku 17 1. Problem romantycznej ekspresji 17 1.1. Poeta wobec retoryki. Ars oratoria a romantyczny zapał improwizatorski 17 1.2. „Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie…” 23 2. Spór o pochodzenie mowy 31 3. „Słowiańska” filozofia języka 43 3.1. Wokół językoznawstwa „natchnionego” 45 3.2. Wizja wspólnoty etnolingwistycznej Słowian 53 3.2.1. Uwarunkowania ideowe i historyczne 53 3.2.2. Inspiracje czeskim ruchem odrodzenia narodowego 56 3.2.3. Antagonizm polsko-rosyjski, austroslawizm i inne konteksty myśli Mickiewicza 65 Rozdział drugi. Mowa jako źródło romantycznego poznania 77 1. Mitologia a język 77 2. Język jako medium pamięci. Archeologia słowa 85 3. Bóg, człowiek i objawienie w mowie 92 4. Siła trzech znaków 100 5. Duch mowy a mowa ducha 106 Rozdział trzeci. Mitolingwistyczny obraz Słowiańszczyzny 124 1. Słoworody i próby etymologiczne 125 1.1. Sławianie, Sclavi czy Słowianie? Rozważania nad pochodzeniem nazwy plemiennej 128 1.1.1. Sclavus saltans 133 1.1.2. „Lud słowa, a raczej Słowa Bożego” 143 1.2. Językowa mapa kultur 165 1.2.1. Toponimy i mity geograficzne 167 1.2.1.1. Gniezno znaczy ‘gniazdo’ 168 1.2.1.2. Ojczyzna to nie „kawał ziemi” 178 1.2.1.3. Między „czudem” a „swobodą” – językowy obraz osady słowiańskiej 185 1.2.1.4. „Kontynent słowiański” i jego granice zakreślone w mowie 206 1.2.2. Etno- i antroponimy. Od źródeł tożsamości ku przeznaczeniu ludów słowiańskich 231 1.2.3. Panteon bóstw starożytnych. Onomastyka wierzeń i zabobonów 258 1.2.3.1. Wampiry, upiory, strzygi 259 1.2.3.2. Bogowie czarni i biali 264 1.2.3.3. Słowiańskie prefiguracje bóstw mitycznych 271 2. Retrotopia słowiańska? 289 Rozdział czwarty. Projekty leksykograficzne 302 1. Słowiańskie korzenie łaciny. O metodzie porównawczej w [Próbie źródłosłowu II] 304 2. Artykuł Cnota, czyli jak Mickiewicz wyobrażał sobie „skrócenie Lindego” 316 Rozdział piąty. „Skąd przychodzimy i dokąd idziemy” 332 Bibliografia 338 Nota bibliograficzna 360 Indeks osób 361