Kwartalnik Pedagogiczny 2023/1 (267)
Na numer składają się artykuły poświęcone twórczości naukowej Profesor Ireny Wojnar (1924–2021) – twórczyni polskiej szkoły wychowania przez sztukę, której celem jest uwrażliwianie człowieka oraz rozwijanie jego osobistej kultury rozumianej jako sposób życia.
Irena Wojnar, uczona, humanistka, reprezentantka pedagogiki kultury, była przez całe swoje życie zawodowe silnie związana z Uniwersytetem Warszawskim, a zwłaszcza z Wydziałem Pedagogicznym od momentu jego utworzenia w 1953 roku. Zebrane w niniejszym tomie artykuły pokazują myśl pedagogiczną Pani Profesor, wskazują na jej aktualność, uniwersalność i obecność w polskim i międzynarodowym życiu naukowym. Powstały na podstawie badań biograficznych, analizy materiałów źródłowych oraz wspomnień własnych autorek i autorów tekstów. Analizują ważne dla Profesor Wojnar kategorie pojęciowe, ujawniające humanistyczną wrażliwość uczonej oraz podkreślające umiejętność rozróżniania świata rzeczy i świata wartości.
Wśród autorów artykułów są: Krystyna Milczarek-Pankowska, Mirosława Zalewska-Pawlak, Adam Fijałkowski Agnieszka Izabela Piejka, Wiesław Żardecki, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Mariusz Samoraj, Justyna Żak-Szwarc. Wstęp do tomu przygotowały Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak.
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Madalińska-Michalak
- Język wydania: polski
- ISSN: 2657-6007
- Liczba stron: 118
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Wprowadzenie 7 ARTYKUŁY Krystyna Milczarek-Pankowska – Alternatywa pedagogiczna w teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar 13 Mirosława Zalewska-Pawlak – O teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar. Aspekt historyczny i autobiograficzny 25 Adam Fijałkowski – Edukacja humanistyczna w myśli Ireny Wojnar – inspiracje i ich interpretacje 37 Agnieszka Izabela Piejka – Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje 47 Wiesław Żardecki – Od wychowania teatralnego do pedagogiki teatru (w kontekście teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar) 65 Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej. Koncepcja pedagogiczna z lat 60. XX wieku 79 Mariusz Samoraj – Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO 91 Justyna Żak-Szwarc – Muzeum jako trwanie obecności i jego edukacyjne możliwości 105 Noty o Autorach 117 ********* Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Introduction 7 ARTICLES Krystyna Milczarek-Pankowska – A pedagogical alternative in the theory of aesthetic education by Irena Wojnar 13 Mirosława Zalewska-Pawlak – On Irena Wojnar’s theory of aesthetic education. Historical and autobiographical aspects 25 Adam Fijałkowski – Humanistic education in the thought of Irena Wojnar. Inspirations and their interpretations 37 Agnieszka Izabela Piejka – The culture of peace in the pedagogical thought of Irena Wojnar. Main inspirations 47 Wiesław Żardecki – From theatre education to theatre pedagogy (in the context of Irena Wojnar’s theory of aesthetic education) 65 Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar on the educational potential of modern art. A pedagogical concept from the 1960s 79 Mariusz Samoraj – Irena Wojnar’s involvement in international organisations: InSEA and UNESCO 91 Justyna Żak-Szwarc – Museum as a duration of presence and its educational possibilities 105 Contributors to this issue 117