Kwartalnik Pedagogiczny 2021/2 (260)
Na numer składają się artykuły napisane przez naukowców z Polski i z zagranicy. Szczególną uwagę poświęcono przekształceniom w sferze edukacji i roli nauczyciela na przestrzeni minionego 30-lecia, kompetencjom moralnym nauczycieli, analizie opinii o pracy pedagogów w czasie edukacji zdalnej, które ukazały się w polskich tygodnikach, oraz refleksji nad świadomością ciała i jej znaczeniu dla wspierania dobrostanu i odporności nauczycieli, co ma szczególne znaczenie w czasie pandemii COVID-19.
Autorzy prac zastanawiają się także nad tym, jak postawy wobec ojcostwa i praktyk rodzicielskich zmieniają się w porównaniu do zmian stosunku społeczeństwa polskiego do przemocy domowej i stereotypów płci oraz jaki jest potencjał eksplanacyjny pojęcia
transkulturacja w edukacji międzykulturowej i jakie są potrzebne nowe strategie edukacyjne oraz towarzyszące im podstawy teoretyczne. Numer zamyka niezwykle ciekawy artykuł poświęcony problematyce kryzysu penitencjarnego rodzin, w szczególności szeroko rozumianym relacjom rodzicielskim w doświadczeniu uwięzienia. W kluczowej części artykułu zostały przedstawione wnioski na temat roli i pozycji badacza w pozyskiwaniu narracji autobiograficznych oraz ukazane dylematy, jakie można napotkać w czasie prowadzenia badań biograficznych z udziałem środowisk trudnodostępnych, nierzadko marginalizowanych i naznaczonych przestępczością.
*********
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak – pedagog, kierownik Katedry Dydaktyki i Pedeutologii na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, profesor honorowy Uniwersytetu w Aarhus. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP 2014-2020), wiceprzewodnicząca World Education Reasearch Association (WERA), członkini Rady Naukowo-Zarządczej European Educational Research Association (EERA), przewodnicząca Sieci Naukowej Teacher Education Policy in Europe Network (TEPE Network 2016-2020). Redaktor serii naukowej "Key Issues in Teacher Education: Research, Policy and Practice" (Brill), redaktor naczelna „Kwartalnika Pedagogicznego” (WUW).
Od ponad 25 lat naukowo zajmuje się takimi subdyscyplinami pedagogiki jak: pedeutologią, pedagogiką porównawczą, pedagogiką szkoły oraz zarządzaniem i przywództwem edukacyjnym. Promotor rozpraw doktorskich z zakresu edukacji, kompetencji, rozwoju i pracy nauczyciela oraz przywództwa edukacyjnego i kultury szkoły. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli oraz w doskonaleniu dyrektorów szkół z zakresu przywództwa edukacyjnego.
Autorka ponad 180 publikacji naukowych. Najważniejsze publikacje książkowe: Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela (WUW 2021), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (WUW 2020), Teacher Leadership (2018), O nową jakość edukacji nauczycieli (WUW 2017), Etyka w systemie edukacji w Polsce (współaut. A.J. Jeżowski, S. Więsław, 2017), Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy (2015), Przywództwo edukacyjne – współczesne wyzwania (współred. nauk. S.M. Kwiatkowski, 2014), Skuteczne przywództwo na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze (2012), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (2010), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków (2007) oraz Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne (2003).
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Madalińska-Michalak
- Język wydania: angielski,polski
- ISSN: 2657-6007
- Liczba stron: 168
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 ARTYKUŁY Wanda Dróżka – Biograficzno-pokoleniowe rysy w narracjach nauczycieli na tle przemian w minionym trzydziestoleciu 16 Dariusz Zając – Kompetencje moralne nauczycieli – prolegomena 39 Justyna Dobrołowicz – Nauczyciel w czasie edukacji zdalnej w polskich tygodnikach opinii. Analiza dyskursu 59 Gisselle Tur Porres, Washington Ires Correa – Re-thinking teachers’ body awareness to support well-being and resilience practices during COVID-19 75 Jadwiga Romanowska – Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education 92 Maddalena Cannito, Anna Odrowąż-Coates – Fatherhood and the nexus of gendered attitudes towards domestic violence amongst future teachers in Poland 104 Angelika Cieślikowska-Ryczko – Badania biograficzne rodzin więźniów. Refleksja metodologiczna 135 Noty o Autorach 163 ********* Editorial 7 ARTICLES Wanda Dróżka – Biographical and generational features in teachers’ narratives against the background of changes in the past thirty years 16 Dariusz Zając – Teachers’ moral competences – prolegomena 39 Justyna Dobrołowicz – Teachers during remote education in Polish weekly opinion magazines. Discourse analysis 59 Gisselle Tur Porres, Washington Ires Correa – Re-thinking teachers’ body awareness to support well-being and resilience practices during COVID-19 75 Jadwiga Romanowska – Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education 92 Maddalena Cannito, Anna Odrowąż-Coates – Fatherhood and the nexus of gendered attitudes towards domestic violence amongst future teachers in Poland 104 Angelika Cieślikowska-Ryczko – Biographical studies of prisoners’ families. Methodological notes 135 Contributors to this issue 163