Korespondencja Fryderyka Chopina 1838-1839. Tom 2, część 2
Drugi z trzech tomów korespondencji Fryderyka Chopina, bogato ilustrowany, m.in. autografami listów, opatrzony indeksami, wykazami źródeł, miscellaneami, bibliografią i notami biograficznymi postaci związanych z artystą.
Kryterium podziału listów stanowią najważniejsze cezury w życiu i działalności twórczej Chopina. Jest to
korespondencja związana z latami młodzieńczymi kompozytora oraz z okresem spędzonym za granicą po upadku powstania listopadowego aż do przyjazdu Chopina do Paryża wczesną jesienią 1831 roku, jak również z początkiem stałych letnich pobytów kompozytora w posiadłości George Sand w Nohant.
Tom pierwszy, wydany przez Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2009, obejmował listy Chopina pisane od grudnia 1816 do września 1831 roku.
Tom drugi ukazuje się w dwóch woluminach, które obejmują:
część 1 — listy pisane od listopada 1831 do września 1838 roku,
część 2 — listy pisane od listopada 1838 do maja 1839 roku.
Listy zawarte w 1. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują pierwsze lata pobytu Chopina w stolicy Francji, kiedy nikomu nieznany kompozytor-pianista z Warszawy, dzięki talentom towarzyskim oraz rosnącemu uznaniu dla jego twórczości i sztuki pianistycznej, zdobywał stopniowo miejsce w kręgu paryskiej elity artystycznej i polskiej Wielkiej Emigracji. Duże zainteresowanie badaczy budzą listy, które świadczą o przyjacielskich kontaktach Chopina z wybitnymi kompozytorami niemieckimi – Felixem Mendelssohnem Bartholdym i Robertem Schumannem. Szczególne znaczenie ma korespondencja z Marią Wodzińską i jej matką, będąca świadectwem rodzącego się uczucia Chopina do Marii i związanych z nią planów małżeńskich, które miały ostatecznie przynieść Fryderykowi bolesne rozczarowanie. W tym kontekście pojawia się słynne, lapidarne wyznanie George Sand pod adresem Chopina: „On vous adore”, zapowiadające nowy, a zarazem najważniejszy rozdział w jego doświadczeniach uczuciowych.
Listy zawarte w 2. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują niezwykle ważne doświadczenie w życiu kompozytora, jakim była podróż na Majorkę z George Sand i jej dziećmi. Są tu m.in. listy do Juliana Fontany, będące kroniką majorkańskich wrażeń Chopina, opisem okoliczności powstania jednego z jego najsłynniejszych dzieł – cyklu Preludiów op. 28, a także świadectwem dramatycznego zaostrzenia się choroby artysty pod koniec pobytu w Valldemossie i podczas powrotnego rejsu do Barcelony. Ta część korespondencji dotyczy długiej rekonwalescencji Chopina w Marsylii pod troskliwą opieką George Sand, która właśnie wtedy podjęła ważną decyzję dotyczącą przyszłości swego związku z kompozytorem, zabierając go na pierwszy letni pobyt w Nohant. W tym okresie też jej nagła fascynacja Chopinem, o czym pisała w słynnym liście-rzece do Wojciecha Grzymały (zob. Miscellanea), przeobraziła się w stałe i głębokie uczucie, które zaważyło nie tylko na życiu artysty, lecz również na jego twórczości.
NAGRODY
Tom 2 książki Korespondencja Fryderyka Chopina 1831-1839 otrzymał:
NAGRODĘ GŁÓWNĄ im. Księdza Edwarda Pudełki przyznaną przez Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych,
WYRÓŻNIENIE w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku 2017 przyznane przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek,
WYRÓŻNIENIE w konkursie ACADEMIA 2018 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej za opracowanie edytorskie.
*********
Correspondence of
Fryderyk Chopin. Volumen 2 (1838-1839), part 2
The second volume of correspondence of Fryderyk Chopin, richly illustrated with autographs of letters, including indexes, miscellanea, bibliography and biographical notes of the people related to the artist. It includes the correspondence from the composer’s youth and the time spent abroad after the fall of the November Uprising, until Chopin’s arrival in Paris in the early autumn of 1831, as well as his first regular summer stays in George Sand’s house in Nohant.
*********
Zofia Helman (ur. 1937) – polska muzykolog, honorowy członek Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1954–1959 studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Zofii Lissy, w 1967 roku obroniła pracę doktorską Technika dźwiękowa w utworach Karola Szymanowskiego, a w 1980 roku habilitowała się na podstawie książki Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Od 1991 jest profesorem.
W latach 1959-2007 pracowała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, którego dyrektorem była w latach 1991–1996. Gościnnie wykładała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na uniwersytetach w Moguncji, Ljubljanie, Genewie i w Konserwatorium w Pekinie. Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (od 1981). Zasiada w Zarządzie Fundacji im. Karola Szymanowskiego (od 1996). Brała lub bierze udział w pracach komitetów redakcyjnych „Polish Art Studies”, „Théâtre, Opéra, Ballet” (Paryż), „Przeglądu Muzykologicznego” i Encyklopedii Muzycznej PWM. Członek wielu stowarzyszeń muzycznych i muzykologicznych, m.in.: International
Musicological Society, Robert-Schumann-Gesellschaft w Düsseldorfie, Gesellschaft für Musikforschung w Kassel, Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet, Związku Kompozytorów Polskich, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Collegium Invisibile.
Za działalność naukową została uhonorowana m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1983), Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej II stopnia (1986), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Nagrodą „Clio” Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (2000), Nagrodą im. Karola Szymanowskiego (2002), Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008), honorowym członkostwem Związku Kompozytorów Polskich (2009).
Autorka książek: "Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku" (Kraków, PWM 1985), "Roman Palester. Twórca i dzieło" (Kraków, Musica Iagellonica 1999), współautorka nowego wydania "Korespondencji Fryderyka Chopina" (wspólnie ze Zbigniewem Skowronem i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017)).
*****
Zbigniew Skowron (ur. 1950) – polski muzykolog, od 1990 roku profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, tłumacz, badacz biografii i epistolografii Fryderyka Chopina i twórczości Witolda Lutosławskiego. Doktoryzował się w 1986 na podstawie rozprawy Dzieło, twórczość, percepcja – w refleksji wybranych przedstawicieli awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, a habilitował w 1994 roku na podstawie rozprawy Geneza i rozwój nowej muzyki w Stanach Zjednoczonych. Prócz ścieżki muzykologicznej zdobył magisterium filologii polskiej (pod kierunkiem prof. Andrzeja Lama) oraz teorii muzyki przy Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pod kierunkiem prof. Włodzimierza Kotońskiego). W 2001 roku został redaktorem naczelnym „Przeglądu Muzykologicznego” – rocznika Instytutu Muzykologii UW (ostatni zeszyt nr 10 wydany został w 2015). Od 2016 roku dyrektor Instytutu Muzykologii UW.
Jego zainteresowania naukowe obejmują dzieje nowożytnej myśli o muzyce, estetyczne aspekty twórczości muzycznej drugiej połowy XX wieku, twórczość Witolda Lutosławskiego oraz biografistykę i epistolografię chopinowską.
Autor książek: "Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku" (Warszawa 1989, II wyd. 2013, III wyd. 2016), "Nowa
muzyka amerykańska" (Kraków 1995, II wyd. 2012), "Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau" (Warszawa 2010). Redaktor prac zbiorowych: "Styl i estetyka twórczości Witolda Lutosławskiego" (Kraków 2000), "Lutosławski Studies" (Oksford 2001), "Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i teraźniejszości" (Kraków 2007). Wydał edycje krytyczno-źródłowe: "Witold Lutosławski, Zapiski" (Warszawa 2008), "Lutosławski on Music" (Lanham, Maryland 2007), "Witold Lutosławski, O muzyce. Pisma i wypowiedzi" (Gdańsk 2012), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).
*****
Hanna Wroblewska-Straus – polska historyk sztuki. Kustosz i kierownik Muzeum w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina. Jej publikacje wielokrotnie ukazywały się w "Roczniku Chopinowskim", ale również i w "Ruchu Muzycznym". Dzięki jej pomocy w 1976 roku ustalono, że na terenie NRD znajdował się długo poszukiwany obraz autorstwa Ambrożego Miroszewskiego z 1829 roku, przedstawiający Izabelę, siostrę Fryderyka Chopina.
Wybrane publikacje: "Chopin i jego ziemia" (z J. Kańskim i A. Zborskim, Intrepress, 1979), "Bliskie naszemu sercu pamiątki chopinowskie" (katalog, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1980), "A więc konkurs. Wspomnienia twórcy Międzynarodowych Konkursów Chopinowskich" (z Jerzym Żurawlewem, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina / Wyd. Ministerstwa Kultury i Sztuki, 1995), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Zbigniewem Skowronem): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).
- Kategorie:
- Redakcja: Hanna Wróblewska-Straus, Zbigniew Skowron, Zofia Helman
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-3148-7
- ISBN druku: 978-83-235-3140-1
- EAN: 9788323531487
- Liczba stron: 665
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
247. Fryderyk Chopin i George Sand do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Port-Vendres, 1 listopada 1838] 743 248. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Palma, po 8 listopada, a najpóźniej 15 listopada 1838] 748 249. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Palma [Establiments], 21 listopada 1838 757 250. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma [Establiments], 3 grudnia [1838] 762 251. Do Wojciecha Grzymały z niekompletnym dopiskiem George Sand, [Establiments], 3 grudnia [1838] 769 252. George Sand do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem Fryderyka Chopina, [Establiments lub Palma, ok. 9 grudnia 1838] 777 253. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma, 14 grudnia 1838 784 254. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma [Valldemossa], 28 grudnia 1838 786 255. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Valldemossa, 22 stycznia 1839] 793 256. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Valldemossa, 22 stycznia 1839 796 257. Do Heinricha Alberta Probsta w Paryżu, [Valldemossa], 22 stycznia 1839 801 258. Do Juliana Fontany w Paryżu, Marsylia, 2 marca 1839 804 259. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Marsylia, 12 marca 1839 810 260. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, 12 marca 1839] 815 261. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu (niekompletny) z dopiskiem George Sand, Marsylia, 12 [marca 1839] 821 262. Do Juliana Fontany w Paryżu, Marsylia, 17 marca 1839 829 263. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, Marsylia, [27] marca [1839] 833 264. Do Bazile’a Canuta w Palmie, Marsylia, 28 marca 1839 838 265. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, koniec marca 1839] 842 266. Hector Berlioz do Fryderyka Chopina w Marsylii, [Paryż, krótko po 1 kwietnia 1839] 846 267. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia [11 kwietnia] 1839 849 268. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia, 12 kwiet[nia] 1839 857 269. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, [Marsylia, 15 lub 16 kwietnia 1839] 862 270. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, po 16 kwietnia 1839] 868 271. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia], 25 [kwietnia] 1839 872 272. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia, 21 maja 1839 876 LISTY ZAGINIONE, OPUBLIKOWANE W STRESZCZENIACH 881 S3. Antonio Pacini do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 18 listopada 1831 – pierwsza połowa lutego 1832] 881 S4. Ludwik Broel Plater do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 18 listopada 1831 – pierwsza połowa lutego 1832] 882 S5. Alexandre de Moriolles do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 26 listopada 1831] 883 S6. Ferdinando Paër do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 listopada 1831 885 S7. Johann Peter Pixis do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 25 lutego 1832] 886 S8. Alexandrine de Moriolles do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, krótko po 25 lutego 1832] 887 S9. Joseph L. Blahetka do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 11 kwietnia 1832 888 S10. Adam Jerzy Czartoryski do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, po 30 kwietnia, a przed 7 czerwca 1832 lub od pierwszych dni września 1832 do około 25 stycznia 1833] 889 S11. Filip Kincel (Künzel) do Fryderyka Chopina w Paryżu, Drezno, 23 października 1832 890 S12. Gustave de Montebello do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, grudzień 1832] 892 S13. Paul Mendelssohn Bartholdy do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 4 stycznia 1833 894 S14. Amélie Lassabathie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 23 października [1833] 895 S15. Ludwik Wołowski do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – pierwszy kwartał 1835] 896 S16. Eliza Brzozowska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836] 898 S17. Pierre Érard do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836] 899 S18 Émilie de Flahaut do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836] 901 S19. Sophie Léo do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – koniec czerwca 1836] 903 S20. Antonio Pacini do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836] 904 S21. Françoise Bobée do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, pierwsze miesiące 1834] 905 S22. Louis? Galloux do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 12 maja 1834 907 S23. Marie Pleyel do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 14 sierpnia 1834 908 S24. Amélie Lassabathie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, wrzesień 1834 – kwiecień 1836] 909 S25. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 4 grudnia [1834] 910 S26. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 6 grudnia [1834] 911 S27. Zéphirine de Damas de Chastelleux do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, zapewne koniec 1834] 912 S28. Lina Freppa do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 1834 916 S29. Fanny Hensel do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż 1834] 917 S30. Henriette Barthélémy do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1834 lub 1835] 919 S31. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 1 stycznia 1835 920 S32. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 2 lutego 1835] 921 S33. Józef Bem do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 14 marca 1835 922 S34. Anna Czartoryska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 19? marca 1835] 923 S35. Lucjan Woroniecki do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, krótko po 19 marca 1835] 924 S36 Félicité Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 9 kwietnia [1835] 926 S37. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, Berno, 9 lipca 1835 928 S38. Zofia Ossolińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 18 lipca 1835 933 S39. Caroline Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 6 sierpnia 1835 934 S40. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina w Tetschen (?) z dopiskiem Kathariny von Pereira-Arnstein, Heidelberg, 14 września [1835] 935 S41. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina, [Heidelberg, krótko po 14 września 1835] 939 S42. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina w Heidelbergu z podpisem Kathariny von Pereira-Arnstein, [Heidelberg, ok. 1 października 1835] 940 S43. Honorata Komarowa do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, październik 1835 – wiosna 1836] 941 S44. Friedrich (Bedřich) von Thun Hohenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Tetschen (Dieczyn), październik – grudzień 1835?] 943 S45. Heinrich Wilhelm Ernst do Fryderyka Chopina w Paryżu, Rennes, 3 listopada 1835 945 S46. Adélaïde de Fürstenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 grudnia 1835 946 S47. Bodo Albrecht von Stockhausen do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1835 – 23 września 1836] 948 S48. Antoni Teichmann do Fryderyka Chopina w Paryżu, Wiedeń, 1 marca 1836 949 S49. Joseph Hartmann Stuntz do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Monachium], 5 marca 1836 950 S50. Théodore Gudin do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 16 marca 1836 951 S51. Pierre Baillot do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 marca 1836 952 S52. Towarzystwo Politechniczne Polskie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 30 maja 1836 953 S53. Theresia von Thun Hohenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Tetschen (Dieczyn)], 6 czerwca 1836 955 S54. Camille de Courbonne do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1836–1837 lub później] 956 S55. Jules Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 27 października 1836 (?) 959 S56. Pierre-Joseph Zimmermann do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1836–1838] 961 S57. Caroline Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 13 września 1837 962 S58. Franz Oliver von Jenison zu Walworth do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 23 grudnia 1837 963 S59. Rodolphe I Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1837–18 października 1838 lub nawet 1845] 964 S60. Louise Garat do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 27 października 1838 lub po 11 października 1839] 967 S61. Thérèse Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, krótko przed 27 października 1838] 969 S62. Emmanuel Arago do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1838 lub później] 972 ANEKS 975 Noty biograficzne 976 ALKAN François Luguenot 976 Astolphe de CUSTINE Marie-Paule Rambeau 980 Laura CZOSNOWSKA Hanna Wróblewska-Straus 986 Julian FONTANA Zofia Helman 995 Auguste FRANCHOMME Sophie Ruhlmann 1031 Ferdinand von HILLER Zofia Helman 1045 Henryk JĘDRZEJEWICZ Hanna Wróblewska-Straus 1053 Franz LISZT Jean-Jacques Eigeldinger 1064 Camille PLEYEL Jean-Jacques Eigeldinger 1071 George SAND Marie-Paule Rambeau 1075 Maurice SAND Marie-Paule Rambeau 1091 Solange CLÉSINGER Marie-Paule Rambeau 1094 WODZIŃSCY Zofia Helman 1097 Michalina ZALESKA Hanna Wróblewska-Straus 1135 Zapowiedzi i recenzje koncertów Fryderyka Chopina oraz artykuły o jego kompozycjach (wybór z lat 1832–1839) 1146 Miscellanea 1246 George Sand do Wojciecha Grzymały, [Nohant, koniec maja 1838] 1246 Majorkańskie pianina Fryderyka Chopina Zbigniew Skowron 1266 Wokół daty urodzenia Fryderyka Chopina Hanna Wróblewska-Straus 1272 BIBLIOGRAFIA 1279 ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 1313 INDEKS OSÓB I DZIEŁ 1317 INDEKS WAŻNIEJSZYCH MIEJSCOWOŚCI I INSTYTUCJI 1384 INDEKS ZAGINIONYCH LISTÓW CHOPINA I DO CHOPINA WZMIANKOWANYCH W KORESPONDENCJI 1395