Edukacja Jutra. Od uniwersytetu do starości. Aspekty edukacji osób dorosłych
Problematyka edukacji osób dorosłych znajduje swoje odzwierciedlenie w wielu opracowaniach naukowych i metodycznych. Niniejsza książka jest kolejną pozycją wydawniczą o dorosłym człowieku funkcjonującym w warunkach społeczeństwa wiedzy, przed którym współczesna rzeczywistość edukacyjna i społeczna wyznacza wciąż nowe wyzwania, zadania i społeczno-zawodowe role. Cokolwiek by nie pisać o założonych i rzeczywistych rolach każdego człowieka dorosłego wyznaczonych przez współczesne uwarunkowania edukacji uniwersyteckiej, nie można pominąć kategorialnie traktowanych kompetencji i odpowiedzialności nauczyciela akademickiego. W strukturze treści niniejszej książki wyróżnione zostały sekwencje problemowe w obszarze edukacji osób dorosłych w kontekście edukacji jutra od uniwersytetu do starości. Są to węzłowe zagadnienia stanowiące nie tyle o istocie, a o doniosłości i zadaniach edukacji dorosłych, a w tym także nauczycieli i nauczycieli akademickich. Jest to szczególnie wymowne podejście do problematyki przygotowania współczesnego absolwenta szkoły wyższej ku temu, aby z dyplomem ukończenia tej szkoły dalej „iść w życie” i nie ustawać w pomnażaniu kompetencji nabytych w toku studiów. Funkcjonowanie dorosłego człowieka, a zwłaszcza nauczycieli i nauczycieli akademickich, nieustannie i nieuchronnie podlega społecznemu wartościowaniu i ocenie. W okresie dokonującej się transformacji w Europie i poza nią dość często, a może nawet zbyt często, spotykamy się z przejawami anomii w edukacji i w innych dziedzinach funkcjonowania społeczeństw. Potęguje się niepokojące zjawisko spadku poczucia wartości edukacji (i wartości norm stanowiących o wartości autorytetu jednostki oraz grup społecznych), a z innej strony narasta niepokojące zjawisko wypalania zawodowego ludzi pracy w wielu zawodach i specjalnościach. Te i inne mechanizmy, towarzyszące oddziaływaniom edukacyjnym każdej współczesnej szkoły i uczelni, nie mogą pozostawać obojętne nikomu, a tym bardziej w zakresie szeroko traktowanej edukacji jutra. (…) Jan Grzesiak (frag.
Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Kamińska, Kazimierz Denek, Piotr Oleśniewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64788-91-8
- ISBN druku: 978-83-61991-91-5
- Liczba stron: 312
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp Jan Grzesiak Od uniwersytetu do starości – dyplom mobilizuje i wytycza drogę do lepszego jutra 17 Część I. Jakość kształcenia, a wartości wynikające z idei uniwersytetu Kazimierz Wenta Parametryzacja szkoły wyższej a efekty kształcenia 23 Eugeniusz Kameduła Niektóre problemy jakości kształcenia w edukacji jutra 35 Anna Sajdak Miejsce dydaktyki ogólnej w przygotowaniu pedagogicznym nauczycieli akademickich 47 Część II. Opinie studentów o edukacji w aspekcie kreacji ich przyszłości Grzegorz Sanecki Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji w odbiorze studentów 61 Karina Górska-Rożej, Anna Rożej Reformowanie szkolnictwa wyższego w opinii studentów studiów doktoranckich 73 Ewa Kraus Osobowość nauczycieli akademickich wobec wyzwań cywilizacyjnych 83 Joanna Konaszewska Wizje kariery zawodowej studentów kończących studia magisterskie a ich poziom optymizmu 93 Ewa Augustyniak Sylwetka absolwenta Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie jako przejaw kultury organizacyjnej 107 Część III. Kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli Kazimierz Żegnałek, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska Kształcenie nauczycieli w nowej rzeczywistości edukacyjnej – oczekiwania i realia 119 Janina Świrko-Pilipczuk Zmiany w kształceniu pedagogicznym – świadomość ich założeń i możliwych rezultatów 131 Barbara Grajdura Potrzeba wartości a program kształcenia pedagogów w uczelni niepublicznej 141 Część IV. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i nauczycieli akademickich Jolanta Szempruch Kierunki zmian w doskonaleniu zawodowym nauczycieli 153 Julia Mianecka Aktywizacja edukacyjna współczesnego nauczyciela 167 Karolina Zatoń Problem samooceny nauczycieli akademickich 177 Część V. Kapitał ludzki a edukacja jutra. Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji prozawodowej i zawodowej Zofia Remiszewska Droga satysfakcji „na własną rękę” 189 Katarzyna Klimkowska Edukacja do sukcesu narzędziem rozwoju kapitału ludzkiego 203 Jolanta Lenart Niewydolność poradnictwa zawodowego i jego skutki. Zapomniane doświadczenia z okresu Polski Ludowej 213 Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Witold Rongies, Dariusz Białoszewski Poziom wiedzy studentów fizjoterapii na temat ergonomii pracy 227 Część VI. Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki Ryszard Bera Plany emigracji zarobkowej młodzieży kończącej studia wyższe a ich nadzieja na sukces 239 Renata Franczak Młodzi emigranci polscy o swoim zadowoleniu z życia 255 Część VII. Oświata w obliczu problemów osób starszych Jerzy Potoczny Wpływ andragogiki Europy Zachodniej i Ameryki Północnej na rozwój teorii i praktyki kształcenia dorosłych w Galicji na przełomie XIX i XX wieku 267 Anna Kanios Postawy osób starszych wobec własnej starości 279 Agnieszka Kozerska Seniorzy w Polsce jako użytkownicy technologii informacyjno-komunikacyjnych 289 Maria Królica Edukacyjne oddziaływanie osób starszych na dzieci w wieku przedszkolnym – możliwości, zadania, formy działania 301