Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna
Problematyka pracy w najszerszym rozumieniu dotyczy emocji i ich znaczenia w wychowaniu, dlatego adresowana jest do praktyków i teoretyków zainteresowanych edukacją, a szczególnie tym, co dzieje się na styku wychowania i kultury emocji. Każdą wspólnotę charakteryzuje ton emocjonalny, który jest kulturowym przejawem jej funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku szkoły, która niewątpliwie jest miejscem doświadczania emocji – toczy się w niej życie codzienne, a uczestnicząc w tkance społecznej, przeżywamy, wyrażamy i tłumimy emocje.
Współcześnie rośnie zainteresowanie emocjami w pedagogice i jednocześnie odczuwamy zmiany kultury emocjonalnej, których źródło tkwi między innymi w przemianach więzi w rodzinie i inwazyjności mediów. W książce opisano symptomy jednoczesnego ocieplania (zdziczenia) i chłodzenia (komercjalizacji) kultury w ogóle oraz podjęto próbę opisu kultury emocjonalnej szkoły, zwłaszcza tego jakie emocje i ich kulturowe skrypty ujawniają się oraz kształtują codzienność klasy szkolnej.
W książce zaprezentowano modele teoretyczne i skonstruowane na ich podstawie narzędzia do badania klimatu emocjonalnego klasy (Kwestionariusz Klimat Emocjonalny-Uczeń) oraz pracy emocjonalnej nauczyciela (Kwestionariusz Praca Emocjonalna Nauczyciel). W części badawczej autor podejmuje próbę wskazania i opisania tych czasoprzestrzeni życia w szkole, w których uczniowie i nauczyciele doświadczają i wyrażają emocje, między innymi po to by odpowiedzieć na pytanie jaka jest kultura emocjonalna szkoły, która ujawnia się w klimacie codziennych interakcji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3612-1
- Liczba stron: 470
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie / 9 Rozdział 1 Dyskursy o emocjach – pedagogiczne inspiracje / 17 1.1. Historia, filozofia i historiozofia o emocjach / 20 1.2. Antropologia – kulturowe koncepcje emocji / 28 1.3. Emocje konstruktywne i konstruowane – dyskurs psychologiczny / 33 1.4. Emocje w socjologii – socjologia emocji / 40 1.5. Podsumowanie współczesnych dyskursów o emocjach. Przesłanki do badań pedagogicznych / 49 Rozdział 2 Kultura emocjonalna – kultura emocji / 61 2.1. Kultura i emocje – próby konceptualizacji kultury emocjonalnej / 67 2.2. Kultura emocjonalna w koncepcjach socjologicznych / 73 2.3. Kultura emocjonalna – kompetencja – wychowanie / 80 2.4. Kultura emocjonalna – między indywidualizmem a kolektywizmem / 88 2.5. Przemiany kultury emocjonalnej – implikacje dla wychowania / 95 2.5.1. Podgrzewanie emocjonalności / 100 2.5.2. Chłodzenie emocjonalności / 108 2.6. Podsumowanie / 119 Rozdział 3 Klimat emocjonalny klasy – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / 123 Przestrzenie implicite i explicite kultury emocjonalnej – wprowadzenie / 125 3.1. Emocje a codzienność szkoły / 128 3.2. Klimat emocjonalny – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / 135 3.2.1. Klimat klasy – peregrynacje teoretyczne i badawcze / 136 3.2.2. Klimat emocjonalny klasy – modele teoretyczne i badawcze / 145 3.2.3. Klimat emocjonalny klasy – proksymalne i dystalne uwarunkowania / 152 3.2.4. Model własny klimatu emocjonalnego klasy / 158 3.3. Praca emocjonalna nauczyciela – pomiędzy regułami a troską / 166 3.4. Edukacja – kształcenie – wychowanie a wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalnej uczniów / 186 3.4.1. Wychowanie emocjonalne w ideologii transmisji kulturowej / 193 3.4.2. Wychowanie emocjonalne w ideologii romantycznej / 197 3.4.3. Wychowanie emocjonalne w ideologii progresywnej / 202 3.4.4. Statusy wychowania emocjonalnego – podsumowanie / 207 Rozdział 4 Metodologiczne podstawy badań własnych / 217 4.1. Badania emocji – doświadczenia, dylematy i możliwości / 219 4.2. Założenia problematyki badawczej / 223 4.3. Problemy badawcze, zmienne i wskaźniki / 232 4.4. Metody badawcze i procedura badań / 235 4.4.1. Obserwacja jakościowa / 236 4.4.2. Wywiad swobodny ukierunkowany z nauczycielem / 238 4.4.3. Wywiad fokusowy z uczniami / 239 4.4.4. Metody sondażowe i szacowania / 240 4.5. Dobór próby badawczej i organizacja / 245 4.6. Charakterystyka terenu badań i próby / 247 Rozdział 5 Emocje w codzienności życia szkoły – empiryczne egzemplifikacje / 249 5. 1. Klimat emocjonalny klasy szkolnej w perspektywie badań empirycznych / 252 5.1.1. Klimat emocjonalny klasy w percepcji uczniów – analiza / 252 5.1.2. Klimat emocjonalny – ilustracje empiryczne / 265 5.1.3. Klimat emocjonalny klasy – podsumowanie / 294 5.2. Praca emocjonalna nauczyciela w badaniach / 297 5.2.1. Praca emocjonalna a klimat emocjonalny klasy / 297 5.2.2. Praca emocjonalna w narracjach nauczycieli / 309 5.3. Praca płytka i głęboka nauczyciela – podsumowanie / 376 Podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych badań / 387 Empiryczne „wzory” kultury, klimatu i pracy emocjonalnej nauczyciela – wnioski z badań / 389 Zakończenie i wskazania do dalszych badań / 408 Załączniki / 423 Bibliografia / 435 Summary / 463 Zusammenfassung / 465