„Cud, że ręka jeszcze pisze…” / „Ein Wunder, die Hand schreibt noch…“
Innowacyjność publikacji polega nie tylko na przygotowaniu antologii literackich tekstów gettowych, które w oryginalnej wersji są rozproszone po licznych publikacjach, oraz przygotowaniu gotowych scenariuszy do pracy z młodzieżą, lecz także na poszerzeniu praktycznych propozycji dydaktycznych o konteksty historyczne – historię szkolnictwa w Łodzi, w tym szkolnictwa żydowskiego, losy dzieci w Łodzi podczas wojny oraz losy dzieci żydowskich w łódzkim getcie. To naukowe wprowadzenie pozwoli nauczycielom lub osobom pracującym z młodymi ludźmi przybliżyć realia świata, o którym opowiada literatura piękna i wspomnieniowa.
Z recenzji prof. Magdaleny Ruty
Die Innovation der Publikation besteht nicht nur in der Erstellung einer Anthologie literarischer Gettotexte, die in der Originalfassung auf zahlreiche Publikationen verstreut sind, und in der Erstellung fertiger praktischer didaktischer Vorschläge für die Arbeit mit Jugendlichen, sondern auch in der Erweiterung mit historischen Kontexten, die sowohl die Geschichte des Schulwesens in Łódź, das Schicksal der Kinder in Łódź während des Krieges als auch das Schicksal jüdischer Kinder im Getto Lodz/Litzmannstadt darstellen. Diese wissenschaftliche Einführung ermöglicht Lehrern oder Pädagogen, die mit Kindern und Jugendlichen arbeiten, die Wirklichkeit dieser Welt zu vermitteln, über die in der Literatur sowie in Tagebüchern und Memoiren erzählt wird.
Aus dem Gutachten von Prof. Magdalena Ruta
- Kategorie:
- Redakcja: Hans-Jürgen Bömelburg, Jennifer Ehrhardt, Krystyna Radziszewska, Monika Kucner, Sascha Feuchert
- Język wydania: polski,niemiecki
- ISBN: 978-83-8331-084-8
- ISBN druku: 978-83-8331-083-1
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Monika Kucner, Szkoły w Łodzi do 1939 r. 13 Hans-Jürgen Bömelburg, Łódzkie dzieci i młodzież w czasie II wojny światowej 31 Krystyna Radziszewska, Dzieci i młodzież w łódzkim getcie 41 Sascha Feuchert, Dydaktyczno-metodyczne wskazówki do pracy z tekstami z łódzkiego getta w ramach zajęć szkolnych z języka ojczystego 51 TEKSTY Z ŁÓDZKIEGO GETTA (w nawiasie podano numer strony, na której znajdują się odnoszące się do danego tekstu uwagi metodyczne w artykule Saschy Feucherta) 65 Autorzy tekstów z getta 67 Przybycie do getta 74 Oskar Rosenfeld, 17 lutego 1942 [zapis z prywatnego dziennika] 74 (54) Bernhard Heilig, Pierwsze siedem miesięcy w Litzmannstadt-Getto [fragm.] 75 (54) Lucille Eichengreen, Z popiołów do życia. Wspomnienia [fragm.] 77 (54) Biuletyn Kroniki Codziennej za miesiąc listopad 1941 79 (55) Hilda Stern Cohen, Przygwożdżony jest mój język [fragm.] 85 (55) Dzień powszedni w getcie 87 Oskar Rosenfeld, 20 marca 1944. Szulechc 87 (55) Józef Zelkowicz, Lag ba-Omer w getcie. (Refleksje) 89 (56) Józef Zelkowicz, W bursie dla sierot 91 (56) Oskar Rosenfeld, Bezczynność [zapis z prywatnego dziennika, 17 lutego 1942] 94 (57) Oskar Rosenfeld, Koncert w Domu Kultury 96 (57) Oskar Rosenfeld, Małe zwierciadło getta. Przywilej kotów 99 (57) Oskar Rosenfeld, 29 marca [1944] [zapis z prywatnego dziennika] 100 (58) Alice de Buton, Gospodyni ugotuje, co jej getto podyktuje 101 (58) Alice de Buton, Co dzisiaj gotuje się w getcie… 103 (58) Irene Hauser, Dziennik z getta łódzkiego [fragm.] 106 (59) Marek Fogelbaum, Rumkowski (w stylu „Lokomotywy”) 109 (59) Abramek Koplowicz, Hej, w resorcie 111 (59) Hela Ryng, Wiosna w więzieniu 114 (60) Abramek Koplowicz, Marzenie 116 (60) N.N., Niechaj żywi nie tracą nadziei 117 „Grono Przyjaciół”, Mierz siły na zamiary, a nie zamiar podług sił 118 Oskar Singer, Umieranie w getcie 119 (60) Abraham Łaski, 12 czerwca 1944 [zapis w języku jidysz] 121 (60) Abraham Łaski, 20 czerwca 1944 [zapis w języku hebrajskim] 122 (61) Deportacje z getta 124 Simcha Bunim Szajewicz, Wiosna 1942 124 (61) Oskar Rosenfeld, Oblicze getta. 4 maja 1942. Ewakuacja nowo wsiedlonych 135 (62) Józef Zelkowicz, Notatki z łódzkiego getta 1941–1944 [fragm.] 137 (62) Oskar Rosenfeld, Handel ludzkim ciałem. 8 marca 1944 141 (63) Abram Łaski, 22 czerwca 1944 [zapis w języku hebrajskim 142 (63) Abraham Łaski, 18 lipca 1944 [zapis w języku polskim] 143 Bibliografia / Literaturverzeichnis 289 Spis ilustracji / Verzeichnis der Abbildungen 295 Indeks nazwisk / Personenregister 297 Inhaltsverzeichnis Zur Gestalt des vorliegenden Buches 145 Monika Kucner, Die Schulen in Łódź bis 1939 151 Hans-Jürgen Bömelburg, Kinder und Jugendliche in Łódź im Zweiten Weltkrieg 171 Krystyna Radziszewska, Kinder und Jugendliche im Lodzer Getto 183 Sascha Feuchert, Zum didaktisch-methodischen Umgang mit den Texten aus dem Getto Lodz/Litzmannstadt im muttersprachlichen Literaturunterricht 195 TEXTE AUS DEM LODZER GETTO (In Klammern werden die Seitenzahlen angegeben, auf denen sich methodische Vor- schläge im Beitrag von Sascha Feuchert zum jeweiligen Text befinden.) 209 Autorinnen und Autoren der Getto-Texte 211 Ankunft im Getto 219 Oskar Rosenfeld, 17. Februar 1942 [Privates Tagebuch] 219 (198) Bernhard Heilig, Die ersten sieben Monate in Litzmannstadt-Getto [Fragm.] 221 (198) Lucille Eichengreen, Von Asche zum Leben. Erinnerungen [Fragm.] 223 (199) Monatschronik II für den November 1941 225 (199) Hilda Stern Cohen, Genagelt ist meine Zunge [Fragm.] 233 Alltag im Getto 235 Oskar Rosenfeld, 20. März 1944. Schulechz 235 (199) Józef Zelkowicz, Lag ba-Omer im Getto (Reflexionen) 237 (200) Józef Zelkowicz, Im Waisenhaus 239 (200) Oskar Rosenfeld, Nichtstun [Privates Tagebuch, 17. Februar 1942] 242 (201) Oskar Rosenfeld, Konzert im Kulturhaus 244 (201) Oskar Rosenfeld, Kleiner Gettospiegel. Katzen-Privileg 247 (202) Oskar Rosenfeld, 29. März [1944] [Privates Tagebuch] 248 (202) Alice de Buton, Hausfrauenpflicht nach Gettogewicht 249 (202) Alice de Buton, Was kocht das Getto heute… 251 (203) Irene Hauser, Das Tagebuch aus dem Lodzer Getto [Fragm.] 254 (203) Hilda Stern Cohen, Hunger 256 (203) Marek Fogelbaum, Rumkowski – Parodie der „Lokomotive“ von Julian Tuwim 258 (204) N.N., Jom Kippur 260 (204) Abramek Koplowicz, Heda, im Ressort! 262 (204) Hela Ryng, Frühling im Gefängnis 265 (205) Oskar Singer, Sterben im Getto 267 (205) Abraham Łaski, 12. Juni 1944 [in Jiddisch 269 (205) Abraham Łaski, 20. Juni 1944 [in Hebräisch 270 (206) Deportationen aus dem Getto 272 Simche Bunim Szajewicz, Frühling 1942 [Fragm.] 272 (206) Oskar Rosenfeld, Gesicht des Gettos. 4. Mai [19]42. Evakuierung der Neuangesiedelten 277 (206) Józef Zelkowicz, In diesen albtraumhaften Tagen [Fragm.] 279 (207) Oskar Rosenfeld, Handel mit Menschenfleisch. 8. März 1944 284 (208) Abraham Łaski, 22. Juni 1944 [in Hebräisch] 285 (208) Abraham Łaski, 18. Juli 1944 [in Polnisch] 286 Bibliografia / Literaturverzeichnis 289 Spis ilustracji / Verzeichnis der Abbildungen 295 Indeks nazwisk / Personenregister 297