Business process management
Pierwsze na rynku wydawniczym kompendium wiedzy na temat zarządzania procesami biznesowymi oraz metod i narzędzi stosowanych w BPM.
Długo wyczekiwana na polskim rynku wydawniczym wielka księga wiedzy na temat BPM – zarządzania procesami biznesowymi.
Autorami książki są czterej profesorowie, bez wątpienia należący do grona najwybitniejszych postaci BPM na świecie. Wszyscy są naukowcami – aktywnymi badaczami BPM, dydaktykami zarządzania procesami biznesowymi, a także konsultantami przedsiębiorcami.
Podręcznik stanowi kompendium wiedzy na temat BPM. Książka w usystematyzowany sposób prezentuje metody, techniki i narzędzia stosowane w zarządzaniu procesowym, czerpie z solidnych podstaw najnowszych badań stosowanych w dziedzinie BPM oraz z praktycznego doświadczenia jej autorów. Kolejne rozdziały ułożone są zgodnie z cyklem życia BPM, co wprowadza znaczący porządek i spójność. Każdy rozdział zawiera nie tylko vademecum wiedzy z danego obszaru, ale również praktyczne przykłady, ćwiczenia i ich rozwiązania oraz propozycje dalszych lektur pogłębiających wiedzę i umiejętności Czytelnika.
Książka jest obecnie najbardziej kompletną i wyczerpującą pozycją na temat zarządzania procesowego na polskim rynku. Może być wykorzystywana nie tylko jako podręcznik do zajęć ze studentami, ale też jako przewodnik wdrażania BPM w organizacjach sektora prywatnego i publicznego.
Z przedmowy dr hab. Renaty Gabryelczyk, prof. ucz., kierownika Katedry Zarządzania i Technologii Informacyjnych na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-01-22639-8
- ISBN druku: 978-83-01-22310-6
- Liczba stron: 642
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa do wydania polskiego XI Przedmowa XV Wstęp XVII ROZDZIAŁ 1 Wprowadzenie do zarządzania procesami biznesowymi 1 1.1. Wszędzie procesy 1 1.2. Elementy składowe procesu biznesowego 4 1.3. Korzenie i historia BPM 9 1.3.1. Organizacja funkcjonalna 9 1.3.2. Narodziny myślenia procesowego 12 1.3.3. Popularność i schyłek BPR 15 1.4. Cykl życia BPM 18 1.5. Podsumowanie 31 1.6. Rozwiązania ćwiczeń 32 1.7. Ćwiczenia dodatkowe 34 1.8. Dalsza lektura 37 ROZDZIAŁ 2 Identyfikacja procesu 39 2.1. Kontekst identyfikacji procesu 39 2.2. Definicja architektury procesów 45 2.2.1. Kategorie procesów 46 2.2.2. Zależności między procesami 47 2.2.3. Modele referencyjne 51 2.2.4. Model krajobrazu procesów 54 2.2.5. Architektura procesów w firmie SAP − przykład 62 2.3. Wybór procesów 64 2.3.1. Kryteria wyboru 64 2.3.2. Wskaźniki efektywności procesu 67 2.3.3. Portfel procesów 72 2.4. Podsumowanie 74 2.5. Rozwiązania ćwiczeń 75 2.6. Ćwiczenia dodatkowe 78 2.7. Dalsza lektura 82 ROZDZIAŁ 3 Podstawy modelowania procesów 85 3.1. BPMN – pierwsze kroki 85 3.2. Rozgałęzianie i łączenie 89 3.2.1. Decyzje wykluczające 90 3.2.2. Wykonanie równoległe 92 3.2.3. Decyzje niewykluczające 97 3.2.4. Ponowne podejmowanie i powtarzanie działań 103 3.3. Obiekty biznesowe 106 3.4. Zasoby 110 3.5. Dekompozycja procesu 117 3.6. Wielokrotne wykorzystywanie modelu procesu 121 3.7. Podsumowanie 123 3.8. Rozwiązania ćwiczeń 124 3.9. Ćwiczenia dodatkowe 128 3.10. Dalsza lektura 131 ROZDZIAŁ 4 Zaawansowane modele procesów 135 4.1. Wielokrotne wykonywanie i powtarzanie działań oraz rozwinięcie 135 4.1.1. Powtarzanie równoległe 137 4.1.2. Powtarzanie niekontrolowane 140 4.2. Postępowanie ze zdarzeniami 142 4.2.1. Zdarzenia odbierające lub wysyłające komunikat 142 4.2.2. Zdarzenia związane z czasem 144 4.2.3. Zdarzenia rywalizujące 146 4.3. Postępowanie z wyjątkami 149 4.3.1. Przerwanie procesu 150 4.3.2. Wyjątki wewnętrzne 151 4.3.3. Wyjątki zewnętrzne 153 4.3.4. Działania z limitem czasu 155 4.3.5. Zdarzenia nieprzerywające i wyjątki złożone 155 4.3.6. Podprocesy zdarzeniowe 157 4.3.7. Kompensowanie działań 159 4.3.8. Podsumowanie 161 4.4. Procesy a reguły biznesowe 162 4.5. Podsumowanie 163 4.6. Rozwiązania ćwiczeń 164 4.7. Ćwiczenia dodatkowe 173 4.8. Dalsza lektura 184 ROZDZIAŁ 5 Rozpoznanie procesu 185 5.1. Kontekst sytuacyjny rozpoznania procesu 185 5.1.1. Analityk procesów a ekspert w danej dziedzinie 186 5.1.2. Trzy wyzwania związane z rozpoznaniem procesu 188 5.2. Metody stosowane w rozpoznaniu procesów 191 5.2.1. Rozpoznanie na podstawie danych 192 5.2.2. Rozpoznanie oparte na rozmowie 196 5.2.3. Rozpoznanie na podstawie warsztatów 200 5.2.4. Słabe i mocne punkty 203 5.3. Metoda modelowania procesów 206 5.3.1. Krok 1: wyznacz granice procesu 207 5.3.2. Krok 2: wskaż działania i zdarzenia 207 5.3.3. Krok 3: wskaż zasoby i ich przekazanie 208 5.3.4. Krok 4: wskaż przebieg przepływu 210 5.3.5. Krok 5: wskaż elementy dodatkowe 210 5.3.6. Podsumowanie 212 5.4. Gwarantowanie jakości modelu procesu 212 5.4.1. Jakość składniowa i jej weryfikacja 213 5.4.2. Jakość semantyczna i walidacja 218 5.4.3. Jakość pragmatyczna i certyfikacja 220 5.4.4. Wytyczne i konwencje związane z tworzeniem modeli 223 5.5. Podsumowanie 226 5.6. Rozwiązania ćwiczeń 227 5.7. Ćwiczenia dodatkowe 238 5.8. Dalsza lektura 246 ROZDZIAŁ 6 Jakościowa analiza procesów 249 6.1. Analiza wartości dodanej 249 6.2. Analiza marnotrawstwa 255 6.2.1. Przemieszczanie 256 6.2.2. Wstrzymanie 259 6.2.3. Przesada 260 6.3. Analiza z udziałem interesariuszy i dokumentacja problemów 263 6.3.1. Analiza z udziałem interesariuszy 264 6.3.2. Rejestr problemów 268 6.3.3. Analiza Pareto i wykresy PICK 272 6.4. Analiza przyczyn źródłowych 276 6.4.1. Diagramy przyczynowo-skutkowe 276 6.4.2. Diagramy why-why (drzewiaste) 282 6.5. Podsumowanie 285 6.6. Rozwiązania ćwiczeń 286 6.7. Ćwiczenia dodatkowe 291 6.8. Dalsza lektura 295 ROZDZIAŁ 7 Ilościowa analiza procesu 297 7.1. Analiza przepływu 297 7.1.1. Obliczanie czasu cyklu z wykorzystaniem analizy przepływu 298 7.1.2. Efektywność czasu cyklu 304 7.1.3. Metoda ścieżki krytycznej 307 7.1.4. Prawo Little’a 309 7.1.5. Pojemność i wąskie gardła 311 7.1.6. Analiza przepływu pod kątem kosztów 316 7.1.7. Ograniczenia analizy przepływu 317 7.2. Kolejki 319 7.2.1. Podstawy teorii kolejkowania 319 7.2.2. Modele M/M/1 i M/M/c 321 7.2.3. Ograniczenia podstawowej teorii kolejkowania 325 7.3. Symulacja 325 7.3.1. Anatomia symulacji procesów 326 7.3.2. Dane wejściowe w symulacji procesu 327 7.3.3. Narzędzia do prowadzenia symulacji 333 7.3.4. Słowo przestrogi 335 7.4. Podsumowanie 335 7.5. Rozwiązania ćwiczeń 336 7.6. Ćwiczenia dodatkowe 339 7.7. Dalsza lektura 344 ROZDZIAŁ 8 Przeprojektowywanie procesu 347 8.1. Istota przeprojektowywania procesów 347 8.1.1. Innowacje produktowe a innowacje procesowe 348 8.1.2. Koncepcje przeprojektowywania procesów 350 8.1.3. Czworokąt Diabła 354 8.1.4. Różne podejścia do przeprojektowywania procesów 355 8.1.5. Orbita przeprojektowywania procesów 357 8.2. Metody transakcyjne 359 8.2.1. Przegląd metod transakcyjnych 359 8.2.2. 7FE 364 8.2.3. Heurystyczne przeprojektowywanie procesów 367 8.3. Metody transformacyjne 372 8.3.1. Przegląd metod transformacyjnych 372 8.3.2. Reengineering procesów biznesowych 377 8.3.3. Projektowanie produktowe 380 8.4. Podsumowanie 384 8.5. Rozwiązania ćwiczeń 385 8.6. Ćwiczenia dodatkowe 388 8.7. Dalsza lektura 395 ROZDZIAŁ 9 Systemy informacyjne zorientowane na proces 397 9.1. Rodzaje systemów informacyjnych zorientowanych na proces 397 9.1.1. Systemy informacyjne zorientowane na proces, typowe dla konkretnych dziedzin 398 9.1.2. Systemy zarządzania procesami biznesowymi 401 9.1.3. Architektura BPMS 405 9.1.4. ACNS – analiza przypadku 411 9.2. Korzyści płynące z wdrożenia BPMS 414 9.2.1. Zmniejszenie obłożenia pracą 414 9.2.2. Elastyczna integracja systemów 415 9.2.3. Przejrzystość wykonania 416 9.2.4. Egzekwowanie reguł 418 9.3. Wyzwania związanie z wdrożeniem BPMS 419 9.3.1. Wyzwania techniczne 419 9.3.2. Wyzwania organizacyjne 421 9.4. Podsumowanie 424 9.5. Rozwiązania ćwiczeń 425 9.6. Ćwiczenia dodatkowe 426 9.7. Dalsza lektura 427 ROZDZIAŁ 10 Wdrażanie procesów za pomocą modeli wykonywalnych 429 10.1. Wskazanie granic automatyzacji 430 10.2. Przegląd zadań manualnych 433 10.3. Ukończenie modelu procesu 437 10.4. Sprowadzenie modelu procesu na odpowiedni poziom uszczegółowienia 440 10.4.1. Dekompozycja zadań 440 10.4.2. Dekompozycja podprocesów ad hoc z wykorzystaniem CMMN 442 10.4.3. Agregowanie zadań 444 10.5. Określenie własności wykonania 444 10.5.1. Zmienne, komunikaty, sygnały, błędy oraz ich typy danych 446 10.5.2. Mapowanie danych 449 10.5.3. Zadania usługowe 450 10.5.4. Zadania wysyłające i odbierające komunikaty, zdarzenia wysyłające i odbierające komunikaty i sygnały 452 10.5.5. Zadania oparte na skrypcie 452 10.5.6. Zadania użytkownika 453 10.5.7. Wyrażenia zadań, zdarzeń i przepływu sekwencji 455 10.5.8. Implementowanie reguł za pomocą DMN 456 10.5.9. Inne własności typowe dla BPMS 459 10.6. Ostatnia prosta 462 10.7. Podsumowanie 463 10.8. Rozwiązania ćwiczeń 463 10.9. Ćwiczenia dodatkowe 471 10.10. Dalsza lektura 475 ROZDZIAŁ 11 Monitorowanie procesu 477 11.1. Kontekst monitorowania procesów 477 11.2. Pulpity kontrolne 479 11.2.1. Operacyjne pulpity kontrolne 479 11.2.2. Taktyczne pulpity kontrolne 481 11.2.3. Strategiczne pulpity kontrolne 483 11.2.4. Narzędzia tworzenia pulpitów kontrolnych 484 11.3. Wprowadzenie do eksploracji procesów 484 11.3.1. Techniki eksploracji procesów 485 11.3.2. Rejestry zdarzeń 487 11.4. Zautomatyzowane rozpoznanie procesów 494 11.4.1. Wykresy zależności 494 11.4.2. Algorytm α 499 11.4.3. Bardziej rzetelne rozpoznanie procesu 505 11.4.4. Wskaźniki jakościowe w zautomatyzowanym rozpoznaniu procesów 508 11.5. Eksploracja efektywności procesów 511 11.5.1. Czas 512 11.5.2. Koszt 517 11.5.3. Jakość 519 11.5.4. Elastyczność 521 11.6. Sprawdzanie zgodności 522 11.6.1. Zgodność przepływu kontroli 523 11.6.2. Zgodność danych i zasobów 529 11.7. Analiza wariantów 530 11.8. Eksploracja procesów w praktyce 533 11.9. Podsumowanie 536 11.10. Rozwiązania ćwiczeń 537 11.11. Ćwiczenia dodatkowe 544 11.12. Dalsza lektura 547 ROZDZIAŁ 12 BPM jako kompetencja przedsiębiorstwa 549 12.1. Bariery sukcesu BPM 550 12.2. Sześć czynników sukcesu dojrzałości BPM 552 12.2.1. Harmonizacja strategiczna 555 12.2.2. Ład procesowy 560 12.2.3. Ludzie 562 12.2.4. Kultura 565 12.3. Pomiary dojrzałości procesu i dojrzałość BPM 567 12.4. Podsumowanie 573 12.5. Rozwiązania ćwiczeń 574 12.6. Ćwiczenia dodatkowe 577 12.7. Dalsza lektura 579 DODATEK A 581 A.1. Heurystyki dotyczące klienta 581 A.2. Heurystyki dotyczące funkcjonowania procesów biznesowych 582 A.3. Heurystyki dotyczące zachowania procesów biznesowych 583 A.4. Heurystyki dotyczące organizacji 584 A.5. Heurystyki dotyczące informacji 585 A.6. Heurystyki dotyczące technologii 586 A.7. Heurystyki dotyczące otoczenia 586 Bibliografia 589 Spis tabel 599 Spis rysunków 600 Indeks 607