Brzydkie słowa, brudny dźwięk
Michał Jan Lutostański – socjolog, doktor nauk społecznych i absolwent Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jego działalność naukowa skupia się na młodzieży oraz muzyce. Pracownik instytutu badawczego TNS Polska, gdzie zajmuje się ilościowymi badaniami konsumenckimi. Członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Autor wielu publikacji oraz wystąpień konferencyjnych. Zdobywca I miejsca w Konkursie o Nagrodę Publiczności na Najlepsze Wystąpienie podczas XIV Kongresu Badaczy Rynku i Opinii 2013 r.
Punk’s not dead. Stare hasło, które pamiętam z koncertów sprzed trzydziestu lat, powraca echem, gdy czytam książkę doktora Michała Jana Lutostańskiego. Przy czym zawołanie to odnosi się nie tylko do punk rocka, lecz także subkultur młodzieżowych jako takich.
Książka Lutostańskiego była dla mnie podróżą sentymentalną, przywołującą z pamięci to i owo. W kulturze, która zwykła traktować to, co zdarzyło się przed pięciu laty, jak zamierzchłą, paleolityczną niemal przeszłość, jest to cenne i znaczące. Po prostu.
Mariusz Czubaj
profesor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie
Brzydkie słowa, brudny dźwięk to efekt kilkuletnich prac empirycznych nad subkulturami młodzieżowymi w Polsce. Pierwsza jej część dotyczy przyjętego modelu komunikacyjnego między muzykami a słuchaczami w tychże grupach oraz zastosowanej triangulacji metodologicznej. Druga skupia się na nadawcach oraz analizie przekazu w piosenkach ośmiu zespołów. Trzecia zaś kładzie nacisk na słuchaczy w subkulturach z uwzględnieniem stworzenia modeli idealnych ich członków, a kończy się odtworzeniem modelu łączącego nadawców i odbiorców przekazu komunikacyjnego.
Książka ta ma na celu ukazanie kluczowej roli, jaką w subkulturach odgrywa muzyka; może zainteresować nie tylko socjologów, lecz także kulturoznawców, muzykologów czy medioznawców.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-696-9
- ISBN druku: 978-83-7383-696-9
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 7 Rozdział 1. Założenia teoretyczne 9 1.1. Definicja subkultur 13 1.2. Badania subkultur w Polsce 22 1.3. Wybór subkultur do badania 27 1.4. Muzyka jako medium 31 1.5. Okoliczności przekazu 33 1.6. Model komunikacyjny 40 1.7. Metodologia 43 1.7.1. Przekaz 44 1.7.2. Nadawcy 46 1.7.3. Odbiorcy 47 Rozdział. Nadawcy oraz przekaz w piosenkach 57 2.1. Subkultura metali 57 2.1.1. Metale i ich muzyka 58 2.1.2. Muzycy o swojej twórczości 67 2.1.3. Przekaz w piosenkach 76 2.1.4. Inne elementy przekazu 88 2.2. Subkultura hip-hopowa 93 2.2.1. Hip-hopowcy i ich muzyka 93 2.2.2. Muzycy o swojej twórczości 102 2.2.3. Przekaz w piosenkach 110 2.2.4. Inne elementy przekazu 120 2.3. Subkultura punkowa 122 2.3.1. Punki i ich muzyka 122 2.3.2. Muzycy o swojej twórczości 132 2.3.3. Przekaz w piosenkach 137 2.3.4. Inne elementy przekazu 146 2.4. Subkultura skinheadów 147 2.4.1. Skinheadzi i ich muzyka 148 2.4.2. Muzycy o swojej twórczości 154 2.4.3. Przekaz w piosenkach 158 2.4.4. Inne elementy przekazu 168 2.5. Porównanie nadawców oraz przekazu czterech subkultur 169 2.5.1. Porównanie przekazu 170 2.5.2. Porównanie nadawców 173 Rozdział 3. Odbiorcy przekazu 178 3.1. Młodzież a muzyka 178 3.2. Słuchacze zaangażowani kontra niezaangażowani 180 3.3. Demografia członków subkultury 188 3.4. Przynależność do subkultury 198 3.5. Muzyka słuchana przez subkultury 208 3.6. Muzyka a subkultury 211 3.7. Normy i styl życia subkultur młodzieżowych 233 3.8. Typy idealne uczestników subkultur młodzieżowych 259 Zakończenie 265 Bibliografia 274 Literatura 274 Wywiady z zespołami 277 Strony internetowe 278 Wykaz rycin i tabel 280 Aneks 1 – ankieta ilościowa z członkami subkultur 286 Subkultura 288 Muzyka 292 Normy, wartości, styl życia 296 Metryczka 301