Bezradność nauczyciela
Nauczycieli obarcza się odpowiedzialnością za słabości edukacji także wtedy, kiedy źródła tych słabości mają charakter ponadindywidualny, systemowo-strukturalny. To rodzi w nich poczucie niesprawiedliwości, wzbudza lęki o przyszłość edukacji w skali globalnej i obawy o własny los. Coraz częściej izolują się w swej prywatności, zawodowe zaangażowanie ograniczając do koniecznego minimum. Chronią resztki swojego świata przed wszechogarniającym wpływem konsumeryzmu, biurokracji i pozoru. Chcą dobrze pracować, w godziwych warunkach i przy minimum stabilności życiowo-zawodowej. Mają przy tym poczucie wyjątkowości swego zawodu. Na ogół silnie się z nim utożsamiają i chcieliby czerpać elementarną satysfakcję z wykonywanej pracy. Coraz trudniej im to jednak przychodzi w realiach oświatowych, w których uczniowie traktowani są jak klienci, proces kształcenia ulega daleko idącej pragmatyzacji, a rozwijanie uczniowskiego myślenia zastępowane jest ćwiczeniem pamięci i sprawnościami testowymi. Takie są potrzeby społeczne, wykreowane w procesie zawłaszczania życia codziennego przez mechanizm transakcji kupna i sprzedaży. Zderzenie tych potrzeb z nauczycielskim pojmowaniem sensu własnej roli i realnymi możliwościami działania coraz częściej wzbudza w nich poczucie bezradności.
Z zakończenia
- Kategorie:
- Redakcja: Krzysztof Polak
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3336-4
- ISBN druku: 978-83-233-3336-4
- Liczba stron: 194
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej 9 1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności 9 1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany 15 Rozdział 2: Metodologia własnych badań 21 2.1. Przedmiot i cel badań 21 2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki 27 2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 29 2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości 29 Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji 37 3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu 37 3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności 45 3.3. Źródła nauczycielskich obaw 52 Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia 57 4.1. Rodzaje samotności 58 4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli 64 Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela 71 5.1. Modele zdrowia 72 5.2. Zasoby osobiste nauczyciela 74 5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych 89 Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru 97 6.1. Narodziny i żywot pozoru 97 6.2. Przykłady pozoru w edukacji 101 Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany 115 7.1. Nieufność z powodu braku kontroli 121 7.2. Brak przygotowania do zmiany 125 Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek 129 8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu 133 8.2. Porażki zawodowe nauczyciela 139 Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności 145 9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami 145 9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego 149 Zakończenie 155 Bibliografia 161 Aneks 173