Apolityczność stosowana. Moje lata ze służbą cywilną
"Jak wiadomo, wszystko w życiu ma swoją cenę. Konsekwentna i stanowcza apolityczność w działaniach Krajowej Szkoły Administracji Publicznej pozwoliła przeprowadzić i rozwijać tę instytucję pod rządami trzynastu premierów bez zmiany pierwotnych założeń i celów. W dniu jubileuszu, w kwietniu 2006 roku, po raz pierwszy publicznie przyznałam, że „trudno jest być niczyją, ale jest to możliwe”. Po latach mam nadzieję, że uważny Czytelnik uwierzy, iż istotnie jest to możliwe i – co więcej – że właśnie ta prawda jest jedną z ważniejszych przyczyn spisania tej historii".
Profesor Maria Gintowt-Jankowicz - wybitna polska prawniczka, założycielka i dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w latach 1990-2006, sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku - napisała fascynującą książkę o niezwykłych latach budowania suwerennej i demokratycznej Polski, o trudnej misji stworzenia warunków kształcenia kadry profesjonalnych urzędników, a nade wszystko o kluczowym znaczeniu zachowania apolityczności w sprawowaniu jakiegokolwiek urzędu administracji państwowej, gdyż "w istocie jest to warunek sine qua non funkcjonowania służby cywilnej, sprzyjający sprawności demokratycznego państwa".
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8196-566-8
- ISBN druku: 978-83-8196-569-9
- Liczba stron: 424
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Słowo wstępne (profesor Michał Kleiber) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. Obiecujące początki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1. Skąd wychodzić trzeba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.2. Poszukiwania i pierwsze inspiracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.3. Od słów do czynu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
1.4. Droga nadziei…. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2. Mierzyć siły na zamiary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
2.1. Szkoła aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
2.1.1. Wyjściowa koncepcja programowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.1.2. W poszukiwaniu odpowiedniego kandydata. . . . . . . . . . . . . . . . . 75
2.2. Proces edukacyjny i co dalej…. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
2.2.1. Zmagania programowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
2.3. Oferta szkoleń dla administracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
3. O regulacjach prawych, kształtowaniu obyczaju i wizerunku. . . . . . . . . . 155
3.1. Ramy prawne z polityką w tle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
3.1.1. Aspekty ustrojowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
3.1.2. Status słuchacza i formuła „kosztów kształcenia” . . . . . . . . . . . . . 190
3.1.3. Przejście do administracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
3.2. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej w działaniu – równy
dystans wobec każdej władzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
3.2.1. (My) Pierwsza dekada. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
3.2.2. Wchodzimy w wiek XXI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Spis treści
4. Zaczyn czy forpoczta służby cywilnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
4.1. Idea służby cywilnej i jej prawne postacie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
4.2. O tworzeniu prawa służby cywilnej w III Rzeczypospolitej –
z Krajową Szkołą Administracji Publicznej w tle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Zamiast zakończenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Wykaz skrótów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411
Indeks osób. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413