LABORATORIA OPTYCZNE DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH SZKÓŁ PUBLICZNYCH
W artykule omówiono znaczenie zajęć praktycznych dla lepszego przyswojenia i zrozumienia treści optyki geometrycznej przez uczniów szkół średnich publicznych, a wraz z tym przebudzeniem, które stopniowo następuje, zwiększenia zainteresowania wspomnianymi zajęciami. W szczególności analizowano sposób wykorzystania laboratorium, zaangażowanie studentów oraz wykorzystanie zestawów do eksperymentów z optyki geometrycznej. Sprawdzono również wykorzystanie tanich, łatwo dostępnych materiałów oraz podejście do takich tematów jak rozpraszanie światła, asocjacja z lustrem płaskim, odbicie i załamanie światła, soczewki sferyczne. Zauważa się, że dla wielu studentów trudno jest znaleźć związek między teorią a praktyką. Tymczasem widać, że fizyka musi mieć sens dla uczniów i być postrzegana jako coś praktycznego i obecnego w ich codziennym życiu. Zajęcia praktyczne stają się więc wielkim sprzymierzeńcem nauczyciela, zapewniając lepsze poznanie poruszanych tematów.